על ידי כּוֹתָר » א' ספטמבר 03, 2023 11:08 pm
יש דיון אם גואל הדם חייב להרוג את הרוצח, או שרק מותר לו ואינו חייב.
בשיעור דף היומי, נסוב הדיון מדוע מענישים את הרוצח. מתוך הדברים עלתה קושיא חזקה על ידי אחד הלומדים. מדוע התורה אומרת לגואל הדם להרוג את הרוצח, לכאורה הסיבה שהוא רוצה להרוג היא מפני יצר הנקמה על כך שרצח את קרוב משפחתו, ומדוע אין זה בכלל איסור נקימה ונטירה שאסרה התורה ?
(אגב, החינוך מסביר את טעם איסור נקימה ונטירה, היא שצריך להאמין שה' סיבב את הרציחה והרוצח לא יכול היה לעשות זאת מרצונו)
השאלה היא על טעמא דקרא - מדוע נקמה זו יצאה מכלל הנקמות והותרה, או שזה אפילו מצוה ?
אחד החכמים אמר לי שבספר "לא תקום ולא תטור" של מכון בין אדם לחבירו מצפת, מובאת קושיא זו עם תירוץ.
ואם מצד 'ובערת הרע מקרבך' - הרי זה יכול להתקיים על ידי אחר,
מדוע התירה התורה כאן דווקא למי שמונע מיצר הנקמה ?
ואם נכונים הדברים שצריך להירגע מיצר הנקמה, מדוע לא התירה התורה כל נקמה ?
יש דיון אם גואל הדם חייב להרוג את הרוצח, או שרק מותר לו ואינו חייב.
בשיעור דף היומי, נסוב הדיון מדוע מענישים את הרוצח. מתוך הדברים עלתה קושיא חזקה על ידי אחד הלומדים. מדוע התורה אומרת לגואל הדם להרוג את הרוצח, לכאורה הסיבה שהוא רוצה להרוג היא מפני יצר הנקמה על כך שרצח את קרוב משפחתו, ומדוע אין זה בכלל איסור נקימה ונטירה שאסרה התורה ?
(אגב, החינוך מסביר את טעם איסור נקימה ונטירה, היא שצריך להאמין שה' סיבב את הרציחה והרוצח לא יכול היה לעשות זאת מרצונו)
השאלה היא על טעמא דקרא - מדוע נקמה זו יצאה מכלל הנקמות והותרה, או שזה אפילו מצוה ?
אחד החכמים אמר לי שבספר "לא תקום ולא תטור" של מכון בין אדם לחבירו מצפת, מובאת קושיא זו עם תירוץ.
ואם מצד 'ובערת הרע מקרבך' - הרי זה יכול להתקיים על ידי אחר,
מדוע התירה התורה כאן דווקא למי שמונע מיצר הנקמה ?
ואם נכונים הדברים שצריך להירגע מיצר הנקמה, מדוע לא התירה התורה כל נקמה ?