על ידי אורח » א' פברואר 24, 2019 4:34 pm
עמוס חדד כתב: ↑
אורח כתב: ↑
הם היו גדולי ישראל, כדבריך, ולכן לא אבדו צלם.
אבל ההמון המוחלט הפתי שמשתכר עושה את זה לשם הוללות, והוא משיג את מטרתו.
לצערי אינני נמנה על גדו"י שליט"א.
ומאידך אני משתדל לקיים את מצוות רבותינו להשתכר בפורים עד דלא ידע, ועם זאת שומר על צלם.
על איזה המון פתי מוחלט מר מדבר? על אותם המשתכרים בכל עת מצוא. אני משתכר אך ורק פ"א בשנה.
קודם כל אני באמת לא בז לכל אלו שעושים את רק כדי לקיים מצוות רבותיהם.
אבל א. חשוב לדעת שלמרבית הפוסקים האשכנזים, הרמ"א, המג"א, הפמ"ג, והמ"ב, אין להשתכר ממש, אלא לשתות ולישן.
ב. גם לחולקים, וברט הפוסקים הספרדים שנמשכו אחרי פסק השולחן ערוך, מכל מקום זה רק שכרות שאין בה שום נדנוד איסור, כמו ביטול ברכת המזון או תפילה וכדו', וכ"ש פגיעה בבין אדם לחבירו [או בין אדם לאשתו] וכו'.
ג. הרבה מהפוסקים כתבו שרק שכרות שמביאה לידי אהבת ה' ושמחה של מצוה, כמו שכתב המאירי במגילה דף ז. ובשכרות סתם של שחוק וקלות ראש אין בזה מצוה כלל, וכמו שהאריך במטה משה ובעוללות אפרים.
ועל זה דברתי, כי מרבית ההמון ששותה שותה לשכרה רק כי הותרו הרצועות, ואינם באים מזה כלל למצות אהבת ה', ואלו לא מצוה מקיימים ולא סרך מצוה, אלא עבירה גדולה של ביטול תורה ומצוה, ופריקת עול, ואיבוד צלם אלקים. ואמנם, לא על אישי יראי ה' וחושבי שמו דברתי, שהם יעשו כל אחד כמצות רבותיו, וכמו שכתבת.
[quote="עמוס חדד" post_id=2170 user_id=78]
[quote=אורח post_id=2166]
הם היו גדולי ישראל, כדבריך, ולכן לא אבדו צלם.
אבל ההמון המוחלט הפתי שמשתכר עושה את זה לשם הוללות, והוא משיג את מטרתו.
[/quote]
לצערי אינני נמנה על גדו"י שליט"א.
ומאידך אני משתדל לקיים את מצוות רבותינו להשתכר בפורים עד דלא ידע, ועם זאת שומר על צלם.
על איזה המון פתי מוחלט מר מדבר? על אותם המשתכרים בכל עת מצוא. אני משתכר אך ורק פ"א בשנה.
[/quote]
קודם כל אני באמת לא בז לכל אלו שעושים את רק כדי לקיים מצוות רבותיהם.
אבל א. חשוב לדעת שלמרבית הפוסקים האשכנזים, הרמ"א, המג"א, הפמ"ג, והמ"ב, אין להשתכר ממש, אלא לשתות ולישן.
ב. גם לחולקים, וברט הפוסקים הספרדים שנמשכו אחרי פסק השולחן ערוך, מכל מקום זה רק שכרות שאין בה שום נדנוד איסור, כמו ביטול ברכת המזון או תפילה וכדו', וכ"ש פגיעה בבין אדם לחבירו [או בין אדם לאשתו] וכו'.
ג. הרבה מהפוסקים כתבו שרק שכרות שמביאה לידי אהבת ה' ושמחה של מצוה, כמו שכתב המאירי במגילה דף ז. ובשכרות סתם של שחוק וקלות ראש אין בזה מצוה כלל, וכמו שהאריך במטה משה ובעוללות אפרים.
ועל זה דברתי, כי מרבית ההמון ששותה שותה לשכרה רק כי הותרו הרצועות, ואינם באים מזה כלל למצות אהבת ה', ואלו לא מצוה מקיימים ולא סרך מצוה, אלא עבירה גדולה של ביטול תורה ומצוה, ופריקת עול, ואיבוד צלם אלקים. ואמנם, לא על אישי יראי ה' וחושבי שמו דברתי, שהם יעשו כל אחד כמצות רבותיו, וכמו שכתבת.