על ידי ארי במסתרים » ה' מרץ 18, 2021 8:02 pm
למשל הדרשה הזו הכתובה במכילתא:
למען תהיה תורת ה' - הנשים פטורות מן התפילין, דכתיב למען תהיה תורת ה' בפיך, מי שהוא חייב בתלמוד תורה, יצאו הנשים שפטורות מתלמוד תורה.
מבואר שהפירוש הוא כפשוטו, למען תלמד את התורה. לכן נשים שאינם בתלמוד תורה אינם בתפילין! (במצוות הם כן חייבים, בחלקם).
כל המפרשים לא מתייחסים למילים האלו, גם הפשטנים ביותר, כי זה מפורש בפסוק ואין כאן מה לפרש.
גם הרמב"ן לכאורה מתכוון לזה, הוא רק משנה מעט ממה שכתבתי:
אני כתבתי שתזכור שכתוב שם שצריך ללמוד
והוא מפרש שתזכור שכתוב שם שה' הוציא אותך ממצרים ולכן אתה מחוייב לעשות את דבריו (שהעיקרי בהם זה ללמוד תורה) [היציאה ממצרים "למען תעבדון את האלקים על ההר הזה", מתן תורה].
הרעיון שלך לצוות לקרוא את הפרשיות, הוא רעיון מעניין,
אבל לא מציאותי לומר לאדם "כל היום" לקרוא פרשיות.
יותר מועיל לומר לו ללבוש אותם על ידו, ו"לא להסיח דעת מזה", וכך מצד אחד הוא יזכור מה שכתוב שם, ומצד שני הוא יהיה יכול להתעסק בעוד דברים.
למשל הדרשה הזו הכתובה במכילתא:
למען תהיה תורת ה' - הנשים פטורות מן התפילין, דכתיב למען תהיה תורת ה' בפיך, מי שהוא חייב בתלמוד תורה, יצאו הנשים שפטורות מתלמוד תורה.
מבואר שהפירוש הוא כפשוטו, למען תלמד את התורה. לכן נשים שאינם בתלמוד תורה אינם בתפילין! (במצוות הם כן חייבים, בחלקם).
כל המפרשים לא מתייחסים למילים האלו, גם הפשטנים ביותר, כי זה מפורש בפסוק ואין כאן מה לפרש.
גם הרמב"ן לכאורה מתכוון לזה, הוא רק משנה מעט ממה שכתבתי:
אני כתבתי שתזכור שכתוב שם שצריך ללמוד
והוא מפרש שתזכור שכתוב שם שה' הוציא אותך ממצרים ולכן אתה מחוייב לעשות את דבריו (שהעיקרי בהם זה ללמוד תורה) [היציאה ממצרים "למען תעבדון את האלקים על ההר הזה", מתן תורה].
הרעיון שלך לצוות לקרוא את הפרשיות, הוא רעיון מעניין,
אבל לא מציאותי לומר לאדם "כל היום" לקרוא פרשיות.
יותר מועיל לומר לו ללבוש אותם על ידו, ו"לא להסיח דעת מזה", וכך מצד אחד הוא יזכור מה שכתוב שם, ומצד שני הוא יהיה יכול להתעסק בעוד דברים.