על ידי מתודה » ו' נובמבר 16, 2018 9:44 am
לשון הרמב"ם פ"א מהל' חנוכה ה"א וה"ב: "כמה נרות הוא מדליק בחנוכה. מצותה שיהיה כל בית ובית מדליק נר אחד בין שהיו אנשי הבית מרובין בין שלא היה בו אלא אדם אחד. והמהדר את המצוה מדליק נרות כמנין אנשי הבית נר לכל אחד ואחד בין אנשים בין נשים.
והמהדר יותר על זה ועושה מצוה מן המובחר מדליק נר לכל אחד בלילה הראשון ומוסיף והולך בכל לילה ולילה נר אחד. כיצד הרי שהיו אנשי הבית עשרה. בלילה הראשון מדליק עשרה נרות ובליל שני עשרים ובליל שלישי שלשים עד שנמצא מדליק בליל שמיני שמונים נרות". עכ"ל.
ורבים מדייקים מדבריו (ראה מש"כ כאן
viewtopic.php?p=238#p238 ) שלא כמנהג ארצות אשכנז שכל אחד מבני הבית מדליק, אלא שבעה"ב מדליק בעצמו את כל הנרות אלא שמנין הנרות כמנין בני הבית (עד שיש שחששו שברכת כ"א מבני הבית הויא ברכה לבטלה).
ולכאורה, הן אמנם שברמב"ם אין מבואר חיוב על כל אחד מבני הבית, והקושיא על הברכה לבטלה אכן קשה, אך גם לא מבואר ברמב"ם שבעה"ב מדליק. שהרי הרמב"ם התחיל "מצותה
שיהיה כל בית ובית מדליק...", ודעת לנבון נקל שאין קירות הבית מצמיחים ידים ומדליקים, וגם אין המושג המופשט ששמו 'משפחה' מדליק. אלא שהרמב"ם כאן אינו מדבר בכלל על זהותו של המדליק, אלא מביא את גדר החיוב. וגדר החיוב הוא על הבית כמוכח בהרבה מהלכות חנוכה. וא"כ נהי שאין להוכיח ברמב"ם כמנהגנו שכל אחד מדליק, מ"מ לכאורה גם א"א להוכיח אחרת.
לשון הרמב"ם פ"א מהל' חנוכה ה"א וה"ב: "כמה נרות הוא מדליק בחנוכה. מצותה שיהיה כל בית ובית מדליק נר אחד בין שהיו אנשי הבית מרובין בין שלא היה בו אלא אדם אחד. והמהדר את המצוה מדליק נרות כמנין אנשי הבית נר לכל אחד ואחד בין אנשים בין נשים. [b]והמהדר יותר על זה ועושה מצוה מן המובחר מדליק נר לכל אחד בלילה הראשון ומוסיף והולך בכל לילה ולילה נר אחד. כיצד הרי שהיו אנשי הבית עשרה. בלילה הראשון מדליק עשרה נרות ובליל שני עשרים ובליל שלישי שלשים עד שנמצא מדליק בליל שמיני שמונים נרות[/b]". עכ"ל.
ורבים מדייקים מדבריו (ראה מש"כ כאן https://www.nidberu.org/viewtopic.php?p=238#p238 ) שלא כמנהג ארצות אשכנז שכל אחד מבני הבית מדליק, אלא שבעה"ב מדליק בעצמו את כל הנרות אלא שמנין הנרות כמנין בני הבית (עד שיש שחששו שברכת כ"א מבני הבית הויא ברכה לבטלה).
ולכאורה, הן אמנם שברמב"ם אין מבואר חיוב על כל אחד מבני הבית, והקושיא על הברכה לבטלה אכן קשה, אך גם לא מבואר ברמב"ם שבעה"ב מדליק. שהרי הרמב"ם התחיל "מצותה [b]שיהיה כל בית ובית מדליק...[/b]", ודעת לנבון נקל שאין קירות הבית מצמיחים ידים ומדליקים, וגם אין המושג המופשט ששמו 'משפחה' מדליק. אלא שהרמב"ם כאן אינו מדבר בכלל על זהותו של המדליק, אלא מביא את גדר החיוב. וגדר החיוב הוא על הבית כמוכח בהרבה מהלכות חנוכה. וא"כ נהי שאין להוכיח ברמב"ם כמנהגנו שכל אחד מדליק, מ"מ לכאורה גם א"א להוכיח אחרת.