תפאר בפת"ח ולא בקמ"ץ

שלח תגובה


שאלת אימות זו היא אמצעי למניעת שליחה אוטומטית של טפסים על ידי בוטים.
BBCode כבוי
סמיילים כבויים

צפיה מקדימה של הנושא
   

הרחב תצוגה צפיה מקדימה של הנושא: תפאר בפת"ח ולא בקמ"ץ

Re: תפאר בפת"ח ולא בקמ"ץ

על ידי סערצע » ו' ספטמבר 10, 2021 2:02 pm

לא סברתי שמשמעותם שוה... ועדיין, שינוי הניקוד אינו מהוה שינוי משמעות.
שרשים המתהפכים אינם מהפכים נקודותיהם, ואדרבא.

Re: תפאר בפת"ח ולא בקמ"ץ

על ידי איכא מאן דאמר » ו' ספטמבר 10, 2021 12:51 pm

@סערצע גם לרש"י יש שינוי, שבעוד שתפאר בקמ"ץ פירושו תתן תפארת, תפאר בפתח משמעותו הפוכה והכוונה ליטול תפארתו.
והוא כמו לשרש שפירושו להוציא את השורשים (הפוך מלהשריש).
וב"יסף" הביא רש"י שני פירושים אם הכוונה הוסיף, או להיפך הפסיק.

Re: תפאר בפת"ח ולא בקמ"ץ

על ידי סערצע » ו' ספטמבר 10, 2021 3:53 am

איפכא קאמינא: העולה (לכאו') מלשון רש"י ז"ל הוא שאין כאן שינוי משמעות.

Re: תפאר בפת"ח ולא בקמ"ץ

על ידי משה בנרים » א' אוגוסט 29, 2021 12:19 am

נכון אבל כשאנחנו מדברים על מילה אחת מתוך משפט למה ברור שיש כאן שינוי משמעות?

Re: תפאר בפת"ח ולא בקמ"ץ

על ידי סערצע » ה' אוגוסט 26, 2021 6:05 am

רש"י שם: "לֹ֥א תְפַאֵ֖ר. לא תטול תפארתו ממנו, מכאן שמניחין פאה לאילן".
ועצ"ע למעשה.

Re: תפאר בפת"ח ולא בקמ"ץ

על ידי איכא מאן דאמר » ב' אוגוסט 23, 2021 8:00 pm

לכאורה זה משמעות אחרת
כי תפאר בקמ"ץ זה מלשון לפאר ולרומם, משא"כ בפתח שפירושו ליטול תפארתו לפי רש"י, או שאר הפירושים לפי שאר המפרשים.
וא"כ לכאורה יש לחזור

תפאר בפת"ח ולא בקמ"ץ

על ידי משה בנרים » א' אוגוסט 22, 2021 10:03 am

התעורר אצלינו דיון בבית כנסת אודות בעל קורא שטעה וקרא תפאר בקמץ
שאלה ראשונה בנידון האם יש הבדל בין תפאר בקמץ לבן תפאר בפתח
שנית: בעל המנחת שי מצייןן במפורש תפאר בפתח ולא בקמץ וכאן צצה שאלה נוספת האם כשהמ"ש מציין הערת מסורה הדבר מחייב חזרה בגין דא
תודה רבה מראש

חזרה למעלה