אליקים כתב: ↑
לכשתקליד נשמח אם תעלה את הדברים גם כאן, לתועלת כולם.
בענין אסתר ששלחה לאחשורוש שידה
נשאלתי ע"י אמיר סורקה הי"ו האם אפשר לומר שמה שעשתה אסתר הוא עבירה לשמה? ועוד שאלה מה המקור שאסתר שלחה לאחשורוש שידה בדמותה.
והשבתי, וז"ל: כן אמת ויש בזה הסברים נוספים למה לא נחשב לה לעבירה הן מצד הנגלה והן מצד הנסתר.
ולגבי המקור ששלחה לו שידה זה מובא בזוה"ק ובאריז"ל, וז"ל:
בזוה"ק פרשת כי תצא ברעיא מהימנא (רע"ו ע"א) בענין אסתר ששלחה שידה לאחשורש, וז"ל:
בתר דאתלבשא ביה אסתר שליטת אסתר על אחשורוש ואומתיה ואתמר בהו והרוג בשונאיהם ואי תימא דאתייחד עמה אף על גב דהוו בביתא חדא ח"ו אלא כגוונא דיוסף דאתמר ביה ותנח בגדו אצלה ולא לבושו אלא בגדו לישנא דבוגדים בגדו והכא סתרא רברבא ובגין דא אסתר לישנא דסתראה אתה סתר לי שכינתא אסתירת לה מאחשורוש ויהיב ליה שידה באתרה ואתהדרת איהי בדרועיה דמרדכי, עכ"ל.
בעץ חיים שער מט פרק ו', בענין אסתר ששלחה שידה לאחשורוש, וז"ל: וזהו ענין אסתר שהיתה מנחת שידה במקומה ומזדווגת עם אחשורוש כמ"ש פרשת תצא דף רע"ו ובתקונים ד"ן והוא קלי' נגה שלה מבחי' הרע הנקרא שד והיתה יודעת היא ומרדכי להשביע השד היצה"ר שלה ע"י שם המפורש כנזכר שם שיתלבש בדמות גוף וילך אל אחשורוש ומשם נולד דריוש בן אסתר מצד השידה ההיא שלה והרי הוא בן אסתר ממש לכן היה חציו טוב וחציו רע. [הגהה - צמח עם האמור באסתר כאן תבין מ"ש ביוסף ותנח בגדו אצלה היינו בחינת הלבוש וינס חוצה היינו פנימית]. לכן היה גוי וגם צוה שיבנה בהמ"ק כי הוא נתן רשות תחלה קודם שמלך כורש. עכ"ל.
אמיר סורקה: הכוונה ביוסף שהגוף נשאר ולקח הנשמה ומובן כן באסתר?
ריחמ"א: הכוונה היא שהרע נשאר והטוב נפרד אבל לא גופו של יוסף בעצמו ח"ו כי גופו קדוש אלא הכוונה שצד הרע התלבש בבחינת איזה גוף אבל ודאי לא של יוסף הצדיק ע"ה כי הוא קדוש.
אמיר סורקה: בבקר היא באה בערב היא שבה הנשמה שכבה בחיק מרדכי?
ריחמ"א: באסתר הכוונה שממש גופה היה אצל מרדכי היהודי רק החלק הרע נפרד ונתלבש בגוף אחר והוא היה עם אחשורוש וזה השידה שהיתה שולחת לו.
אמיר סורקה: אז מה החילוק "עד עכשיו באונס ועכשיו ברצון"?
ריחמ"א: ההסבר בזה באופן הרגיל של ההסבר בנגלה הוא שעד עכשיו זה היה באונס והיא לא רצתה במעשיו של אחשורוש כלפיה ועל כן היתה אנוסה משא"כ עכשיו הולכת להיות איתו בפועל מרצונה.
ובאופן של הנסתר הוא שעד עכשיו היא שלחה אליו את השידה ואיתה היה משמש המלך אחשורוש. משא"כ עכשיו שהיא בפועל היא הולכת להיות איתו. והכוונה היא שעד עכשיו היתה אנוסה לעשות פעולה זאת של הפרדת הטוב מהרע ושולחת לו את הרע בדמות שידה בצורת אסתר, אבל כעת היא הולכת בפועל ממש מרצונה. ויש בזה מחלוקת לפי הקבלה משמעה שהיא בעצמה הלכה אליו באותה פעם שבאה להצלת עם ישראל בשונה מכל הפעמים ששלחה שידה. אך בחסידות מבואר שגם באותה פעם היא שלחה אליו שידה וצריך להסביר את זה איך זה עבד בפשטות לכאורה זה בעיה כי שידה לא מדברת ואסתר היתה חייבת לדבר עם המלך אחשורוש, אבל יש לומר שהכוונה היא שעד רגע התשמיש מי שהייתה שם זה אסתר בפועל אך ברגע שהגיע רגע התשמיש היא הפרידה חלק הרע שבה ובאה שידה בדמותה והיא הלכה לה. וצ"ע.
אמיר סורקה: לפי הנ"ל, מצד מה שמתיישב (שהלכה בעצמה) מובן גם הצד של עבירה לשמה.