עיונים ודיונים במרחבי ים התלמוד כולו ובסדר הדף היומי
-
-
בענין חילופי אותיות
תגובות: 1
על ידי
גרינפלד » ב' אוקטובר 14, 2024 10:34 pm
הנה מצאנו בשבת קד. כמה סוגים של חילופי אותיות, כגון א ל ב מ, א ת ב ש, וכן אח ס בט ע, וכן מצאנו עוד סוגים במקומות נוספים. והנה מצאנו במספר מקומות חילופים שקשה להסביר אותם, כגון שנו ן מתחלפת ברי ש, עי' ערכין לג. ברש י ורבינו גרשום, הביאו נבוכדנצר ונבוכדרצר, ויל ד אם אפשר להסביר ע ד מה שהובא בעלון באר...
- 1 תגובות
- 5 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נדברו
ג' אוקטובר 15, 2024 2:34 am
-
-
קידושין כשחזרו ישראל ממתן תורה
תגובות: 1
על ידי
גרינפלד » ב' אוקטובר 14, 2024 10:45 pm
יל ד אי לאחר מתן תורה שצריך עדי קידושין, התקדשו בנ י פעם נוספת, או ד לא הוצרכו להתקדש שוב. בבן יהוידע מגילה ז. כתב דלא התקדשו שוב. וכן נראה להוכיח מקרא דכתיב (דברים ה, כו) שובו לכם לאהליכם , ולא כתיב דהוצרכו להתקדש שוב.
- 1 תגובות
- 7 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נדברו
ג' אוקטובר 15, 2024 1:46 am
-
-
ריבוי פרדות למלך
על ידי
גרינפלד » ב' אוקטובר 14, 2024 10:45 pm
יל ד אי שרי למלך להרבות פרדים, והנה כשהאם סוסה למ ד אין חוששין לזרע האב, א כ הרי הוא סוס גמור, ובפשוטו ודאי שעובר, . אלא שיל ד למ ד חוששין לזרע אב, וא כ הוא חצי סוס וחצי חמור האם עובר, ובפשוטו זה תלוי האם שה ואפי' מקצת שה, מיהו האו ש הלכות מאכלות אסורות פ א הי ג, כתב ששם פרטי אין במקצת. ומובא מהגרד...
- 0 תגובות
- 9 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גרינפלד
ב' אוקטובר 14, 2024 10:45 pm
-
-
קושיא משבת סא. על הריטב"א שם סב.
על ידי
גרינפלד » ב' אוקטובר 14, 2024 10:44 pm
מבואר בשבת סא. למ ד שבת לאו זמן תפילין מ מ מדאורייתא לא עבר היוצא בשבת לבוש בהם ואינו חייב חטאת, משום שדרך מלבוש עבידא, וקשה מה הקשה הריטב א לקמן סב. שאי שבת לאו זמן תפילין איך הבינה הגמ' למה מותר להכניסו זוג זוג בשבת. וכן הקשה הגראי ש גריינימן שליט א בספרו על שבת סי' יז ס ק טו.
- 0 תגובות
- 2 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גרינפלד
ב' אוקטובר 14, 2024 10:44 pm
-
-
אנציקלופדיה תלמודית
על ידי
גרינפלד » ב' אוקטובר 14, 2024 10:41 pm
למעוניינים, באתר ויקשיבה יש אנציקלופדיה תלמודית שעדיין לא נדפסה על האותיות מ-ת. .
- 0 תגובות
- 2 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גרינפלד
ב' אוקטובר 14, 2024 10:41 pm
-
-
לא ירבה לו סוסים, אי יל"ד באי עביד לא מהני
על ידי
גרינפלד » ב' אוקטובר 14, 2024 10:41 pm
הנה דן המנ ח לגבי לא ירבה לו נשים שנימא שהקידושין לא חלו משום אי עביד לא מהני, ויל ד אי גם בלא ירבה לו סוסים כן, ובפשוטו משמע שאינו כן. שו ר בס' המפתח על הרמב ם הלכות מלכים שמצויין לישועות מלכו כתבים סי' יז-יח, ובסי' יז כתב שלא ירבה לו נשים יתכן שלומדים משאר חייבי לאוין שחלים הקידושין, ובסוסים יל...
- 0 תגובות
- 2 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גרינפלד
ב' אוקטובר 14, 2024 10:41 pm
-
-
- 20 תגובות
- 5049 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אורח
ה' ספטמבר 05, 2024 11:23 pm
-
-
ר"ה כח, כפאוהו פרסים לאכול מצה - מדוע דווקא פרסיים ?
תגובות: 3
על ידי
כּוֹתָר » א' ספטמבר 03, 2023 11:23 pm
כתוב בגמרא, אופן של אוכל מצה שלא לשמה, כאשר כפאוהו פרסים לאכול מצה .
השאלה היא מדוע הגמרא כתבה דווקא שהיה פרסי ולא סתם גוי ? (אולי רש י כותב הוא זה שכתב 'פרסיים' - איני זוכר כרגע)
וי ל בדרש דרוש:
שהגמרא חיפשה היכי תימצי שיהודי לא רוצה לקיים מצוות מצה ולכן לא מכוון לשם מצוה, והגוי כופה אותו כן...
- 3 תגובות
- 1802 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אורח
ה' אפריל 25, 2024 5:10 pm
-
-
האם מה שהולכים אחר הרוב זה סברא, או דין ?
תגובות: 5
על ידי
כּוֹתָר » ה' נובמבר 30, 2023 10:08 pm
יש לחקור האם רוב זה ענין של סברא, כמו שהיום המדע מחשב כל תאוריה על פי מחרים וסטיסטיקה. או שרוב זה דין, שיש לילך אחר הרוב אף שזה נגד ההגיון הסביר.
ולהלן יובאו 3 נפקא-מינות מצויים בזמנינו, שזה נוגע הלכה למעשה.
ויש להביא ראיה שרוב זה דין, אף כשהוא נוגד את ההיגיון. במסכת בבא בתרא דף כד. בסוגיית רוב...
- 5 תגובות
- 1279 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן שמן
ג' ינואר 23, 2024 12:38 am
-
-
מדוע התירה התורה לגואל הדם להרוג מי שרצח בשוגג ?
תגובות: 2
על ידי
כּוֹתָר » א' ספטמבר 03, 2023 11:08 pm
יש דיון אם גואל הדם חייב להרוג את הרוצח, או שרק מותר לו ואינו חייב.
בשיעור דף היומי, נסוב הדיון מדוע מענישים את הרוצח. מתוך הדברים עלתה קושיא חזקה על ידי אחד הלומדים. מדוע התורה אומרת לגואל הדם להרוג את הרוצח, לכאורה הסיבה שהוא רוצה להרוג היא מפני יצר הנקמה על כך שרצח את קרוב משפחתו, ומדוע אין זה...
- 2 תגובות
- 710 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כּוֹתָר
א' ספטמבר 03, 2023 11:13 pm
-
-
הספר רוב דגן של הרב יצחק עטייה זצ"ל חידושים וביאורי אגדות בש"ס
על ידי
יעקב חזן » ב' מרץ 27, 2023 4:04 pm
הספר רוב דגן של הרב יצחק עטייה זצ ל חידושים וביאורי אגדות בש ס.
הספר הודפס לפני כ 200 שנה ומאז לא הודפס שוב ועכשיו יוצא במהדורה חדשה עם הערות ומראי מקומות.ניתן לקבל את הספר בחינם בפורמט pdf בפניה למייל jacovha5@gmail.com
תולדות המחבר
מו ר חכם יצחק עטייה היה בנו השלישי של מו ר הרה ג חכם ישעיה זצ...
- 0 תגובות
- 428 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יעקב חזן
ב' מרץ 27, 2023 4:04 pm
-
-
שעבוד
תגובות: 8
על ידי אורח » ד' מאי 13, 2020 7:16 pm
- 8 תגובות
- 2307 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אורח
ש' דצמבר 31, 2022 10:56 pm
-
-
מס' סוכה
תגובות: 1
על ידי אורח » ד' דצמבר 28, 2022 9:01 am
בית שאין בן דע ד, האם פטור מבדיקת חמץ ?
- 1 תגובות
- 403 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כּוֹתָר
ו' דצמבר 30, 2022 12:02 am
-
-
מס' ב"ק
תגובות: 1
על ידי אורח » ד' דצמבר 28, 2022 9:08 am
ב ק כ ב: תוד ה והיה גדי כפות לו. תימה דליתני ברישא גדי ועבד סמוך ובסיפא גדי ועבד כפות דהוי רבותא טפי, ופי' רשב ם דגדי נמי היה לו לברוח, ורישא דקתני גדי כפות ועבד סמוך דוקא בכה ג חייב, ובסיפא גדי סמוך ועבד כפות לו פי' או עבד כפות לו, וה פ, גדי סמוך לו ועבד כמו שאמר ברישא שהיה סמוך לו פטור אע ג דלא...
- 1 תגובות
- 387 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כּוֹתָר
ו' דצמבר 30, 2022 12:01 am
-
-
הערות במסכת נדרים
על ידי
שמואל דוד » ה' נובמבר 03, 2022 3:33 pm
ב:
ההוא דסליק מיניה ההוא מפרש ברישא כדתנן במה מדליקין ובמה אין מדליקין אין מדליקין כו' במה טומנין ובמה אין טומנין אין טומנין כו' במה אשה יוצאה ובמה אינה יוצאה לא תצא אשה וכל היכא דפתח לא מפרש ברישא והתנן יש נוחלין ומנחילין נוחלין ולא מנחילין ואלו נוחלין ומנחילין יש מותרות לבעליהן ואסורות ליבמיהן...
- 0 תגובות
- 425 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שמואל דוד
ה' נובמבר 03, 2022 3:33 pm
הרשאות הפורום
הנכם רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
הנכם רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה