-
-
כיצד רגמו כל העם את הכהן הצדוקי באתרוגיהן
תגובות: 8
על ידי
גרינפלד » ו' אוקטובר 18, 2024 4:55 pm
במשנה בסוכה מ ח ע ב מסופר על כהן צדוקי שניסך על גבי רגליו, ורגמוהו כל העם באתרוגיהן. ושמעתי להקשות, כיצד הותר להם לרוגמו באתרוגיהן? והרי האתרוג הוקצה למצוותו!
וראה בריטב א ביומא כ ו ע ב שכתב, וז ל: וא ת ודילמ' נקט אתרוגיהן שלא חשו לכבוד מצות האתרוג ורגמוהו בהם. וי ל דהא פשיטא דכיון שהכירו בו שהוא...
- 8 תגובות
- 367 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גרינפלד
ש' אוקטובר 26, 2024 8:05 pm
-
-
בענין אכילה בסוכה
על ידי
גרינפלד » ה' אוקטובר 24, 2024 7:50 pm
שמעתי בשם הגר ד לנדו שליט א שנוהג להחמיר שלא לבלוע מחוץ לסוכה מה שנשאר בפיו מהסעודה . והנה אם נאמר שמותר -כמו שאולי אפשר לדייק מזה שלא הזהירו על זה בספרים- לכאורה הטעם כי חובת תשבו כעין תדורו היא לעשות בסוכה את מה שרגיל לעשות בבית, כמבואר בכמה מקומות. והנה את עיקר הסעודה אדם עושה בביתו, אך אינו...
- 0 תגובות
- 114 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גרינפלד
ה' אוקטובר 24, 2024 7:50 pm
-
-
בדברי הגר"א בקשר להושענא רבה
על ידי
גרינפלד » ד' אוקטובר 23, 2024 10:20 am
כתב הבהגר א סי' תרס ד ס א על הרמ א שיש סימן בצל הלבנה , וז ל: שהיא ממונה על המים והם מתרבים ומתחסרים בחסרונה ובתוספתה, עכ ל.
והנה ענין זה שהמים קשורים לירח, מצאנו ברד ק תהלים פרק ע ד פסוק י ז על מאור; וכן ברמב ם מורה נבוכים ח ב פ י , וכן במהרש א ב ב ע ד ע א ד ה חזינן ;
בקשר לזה יש ברמב ן בראשית ריש...
- 0 תגובות
- 112 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גרינפלד
ד' אוקטובר 23, 2024 10:20 am
-
-
בקושיית הגמ' איך משה כתב "וימת שם משה"
על ידי
גרינפלד » ד' אוקטובר 23, 2024 12:47 am
הגמ' בב ב ט ו ע א מקשה כיצד יתכן שמשה כתב וימת שם משה , והרי לאחר שמת אינו יכול לכתוב.
ודן בספר דברי יציב יו ד ח ב סי' רל א , שמצינו בספר חסידים סי' א'קכ ט [מובא בגליון הש ס כתובות ק ג ע א ] שרבי לאחר פטירתו הוציא בקידוש את בני ביתו, כי נחשב כחי ולא נאמר עליו במתים חפשי (שמי שפטור אינו יכול להוציא...
- 0 תגובות
- 107 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גרינפלד
ד' אוקטובר 23, 2024 12:47 am
-
-
אמר "מוריד הגשם" במעריב של שמיני עצרת, מבעוד יום
על ידי
גרינפלד » ג' אוקטובר 22, 2024 8:26 pm
כתב המשנ ב סי' קי ד סק ב בשם דרך החיים שאם אמר מוריד הגשם במעריב של שמיני עצרת, יצא. ויש להסתפק מה הדין אם התפלל מעריב מבעוד יום, האם נימא שמשתייך כבר לשמיני עצרת, וכן הכריעו כמה חכמים; או שנימא שכיון שכעת אין זה סימן ברכה, שהרי חייבים לשבת בסוכה (גם מי שכבר התפלל, כדהכריעו הפוסקים החולקים על הט ז...
- 0 תגובות
- 111 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גרינפלד
ג' אוקטובר 22, 2024 8:26 pm
-
-
סוכה ע"ג סוכה
על ידי
גרינפלד » ב' אוקטובר 21, 2024 8:44 pm
בשו ע סי' תרכ ח ס א נפסק סוכה ע ג סוכה, הסוכה התחתונה פסולה רק אם יכולה לקבל כרים וכסתות של העליונה ואפי' אם זה ע י הדחק (ולר י במשנה סוכה פ א מ ב אפי' אם יכול לקבל ע י הדחק, מכיון שאינו יכול לקבל ברווח, -דהיינו שגג התחתונה מתנענע, כדפירש הרמב ם ( פיה מ סוכה שם ) ומובא במשנ ב סק ג - כשרה התחתונה....
- 0 תגובות
- 105 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גרינפלד
ב' אוקטובר 21, 2024 8:44 pm
-
-
"מטייל" בסוכה
על ידי
גרינפלד » א' אוקטובר 20, 2024 11:05 pm
כתב הטור סי' תרל ט שממצוות סוכה לטייל בה. ויל ד מה פירוש מטייל בסוכה. וביסוד ושורש העבודה כתב שהכוונה שהולך אנה ואנה. ולכאורה היה מקום לפרש שמשתעשע, כמש כ תוס' ב ב כ' ע א ד ה כיון לטיולי ביה . ואשמח אם יוכלו להוסיף על זה. ובתוס' רבי יהודה יהודה החסיד ברכות י א ע ב כתב שאי ז חיוב.
- 0 תגובות
- 96 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גרינפלד
א' אוקטובר 20, 2024 11:05 pm
-
-
ביאור לשון המשנה (סוכה פ"א מ"א) אפילו מתחילת השנה כשרה
על ידי
גרינפלד » א' אוקטובר 20, 2024 3:51 pm
בסוכה דף ט' ע א שנינו שלדעת ב ש סוכה ישנה פסולה, ולב ה כשרה; וביארה המשנה שסוכה ישנה היא סוכה שנעשתה קודם שלושים יום לפני סוכות, וזה אם עשה בסתמא, אבל אם עשאה לשם חג אפילו מתחילת השנה כשרה. בפשטות הכוונה מאחרי סוכות של שנה שעברה, וביחס לסוכות זו תחילת השנה, וקצת צ ב, ומיהו כן פירש המשנ ב סי' תרל ו...
- 0 תגובות
- 87 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גרינפלד
א' אוקטובר 20, 2024 3:51 pm
-
-
ביאור דברי הגמ' סוכה ב' ע"ב: כולהו כרבה לא אמרי; ובעניין מצוות עשיית הסוכה
על ידי
גרינפלד » ש' אוקטובר 19, 2024 9:36 pm
דברי התורי ד נדפס מכת י באהלי טהרות האזינו תשפ ד (גליון 155): מנהני מילי אמר רבה דאמר קרא למען ידעו דורותיכם. פירש המורה למען ידעו דורותיכם עשה סוכה שישיבתה ניכרת לך דכתיב ידעו, כי בסוכות הושבתי, צויתי לישב, ואף דאמרינן על פי שאין מקרא יוצא מידי פשוטו דהיקף ענני כבוד מיהו דרשינן ליה הכי, ולקמן סוכה...
- 0 תגובות
- 112 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גרינפלד
ש' אוקטובר 19, 2024 9:36 pm
-
-
כמה חידות על סוכות [מספר חידות]
על ידי
גרינפלד » ו' אוקטובר 18, 2024 2:04 pm
היכי משכח ל ב' אנשים יושבים בסוכה ויורדים גשמים כשיעור שתסרח המקפה, האחד פטור מסוכה והשני נשאר בחיובו?
היכי משכח ל שלאדם יש סוכה כשרה למהדרין מן המהדרין, ולפתע נפסלת סוכתו מבלי שנעשה בסוכה כל שינוי כהוא זה והכל נשאר כפי שהיה ומעתה ועד לסוף החג הסוכה פסולה? (אינו קשור לדופן של שבת).
היכן מצינו...
- 0 תגובות
- 94 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גרינפלד
ו' אוקטובר 18, 2024 2:04 pm
-
-
סוכה
תגובות: 1
על ידי
גרינפלד » ד' אוקטובר 16, 2024 1:22 pm
איך יכול להיות שיש שתי סוכות, שתיהם תוך כ' אמות ויותר מי ט, הראשונה צילתה מרובה מחמתה ופסול והשני חמתה מרובה מצילתה וכשרה.
- 1 תגובות
- 108 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נדברו
ו' אוקטובר 18, 2024 12:32 pm
-
-
האם אתה תולה קישוטים בסכך ובדפנות?
על ידי
גרינפלד » ד' אוקטובר 16, 2024 11:37 am
לקראת סוכות, שמעתי לעשות סקר זה. הרמ א סי' תרכ ז ס ד כותב שיש ליזהר שלא לתלות שום נוי סוכה רק בפחות מד ט מהסכך. ובדרשו הובאה דעת הסטייפלער והגרש ז אויערבאך ועוד שיש שנהגו שלא לתלות אפי' בפחות מזה, אבל דעת החזו א שמן הדין אין צריך להחמיר בזה, ומותר הדבר מלכתחילה.
- 0 תגובות
- 132 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גרינפלד
ד' אוקטובר 16, 2024 11:37 am
-
-
- 0 תגובות
- 112 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גרינפלד
ד' אוקטובר 16, 2024 11:28 am
-
-
- 0 תגובות
- 99 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גרינפלד
ד' אוקטובר 16, 2024 10:53 am
-
-
חידה: סוכה בקלי קלות...
תגובות: 4
על ידי
גרינפלד » ב' אוקטובר 14, 2024 10:29 pm
1. כיצד יתכן שאם אמר מילה או שתיים והכשיר את סוכתו?
2. ואיך יתכן אדם שאמר פרק תהלים והכשיר את סוכתו?
- 4 תגובות
- 225 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גרינפלד
ג' אוקטובר 15, 2024 11:53 pm
-
-
האם שייך בארבעת המינים פסול "הקריבהו נא לפחתך"
על ידי
גרינפלד » ג' אוקטובר 15, 2024 6:47 pm
הנה מצאנו שפסול הקריבהו נא לפחתך נאמר גם ביין לקידוש כמבואר בב ב צ ז ע ב , ובביאה ל סי' ער ב ס א ד ה אין מקדשין הביא שדעת הרמב ן שאפי' בדיעבד לא יצא, והביאה ל מפקפק בזה שאולי אסור רק לכתחילה, ונשאר בצ ע. וכן מצינו במשנ ב סי' תרע ג סק ג שאם נמצא עכבר בשמן הוא מאוס ואסור להשתמש בו לנר חנוכה, ומבואר...
- 0 תגובות
- 107 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גרינפלד
ג' אוקטובר 15, 2024 6:47 pm
-
-
- 0 תגובות
- 104 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גרינפלד
ב' אוקטובר 14, 2024 10:49 pm
-
-
כשרות סכך שלא נעשה לשם מצוה
על ידי
גרינפלד » ב' אוקטובר 14, 2024 10:35 pm
בגמ' סוכה ח' ב' מבואר שסוכה שעשויה שלא לשם מצוה צריך שתהיה עשויה לשם צל, ופירש רש י שאם זה לשם צניעות, פסול, ומסיים רש י, ולצל הוא דמיקריא סוכה שסוככת מן החורב . והנה בשו ע הרב כתב שסוכה המיועדת להגן מהגשמים, פסולה. ובאבנ ז סי' תע ד פירש אפי' שזה רק להגן קצת מהגשם, ג כ פסול, והקשה ע ז מהגהות...
- 0 תגובות
- 92 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גרינפלד
ב' אוקטובר 14, 2024 10:35 pm
-
-
אתרוג שבלע איסור
על ידי
גרינפלד » ב' אוקטובר 14, 2024 10:32 pm
המג א סי' תרמ ט סק כ מביא מהשלטה ג סוכה לה: שאתרוג שנאסר מחמת בליעת איסור, פסול, וכתב המג א שאינו מוכרח כיון שאין איסורו מחמת עצמו והגרעק א בהגהותיו שם מוכיח כן מגמ' סוכה ל ה ע א.
ואולי היה מקום לדון שהנה יש מחלוקת בחולין ק ח ע א בחתיכה שבלעה איסור האם אמרינן חתיכה עצמה נעשית נבילה, ולשיטת הר ן (מ...
- 0 תגובות
- 81 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גרינפלד
ב' אוקטובר 14, 2024 10:32 pm
-
-
שמחת החג
תגובות: 7
על ידי
איכא מאן דאמר » ו' אוקטובר 02, 2020 12:11 am
סוכות הוא זמן שמחתינו כנודע
המגיד מטשרנוביל זיע א כותב שבסוכות מזמינים שמחה לכל השנה
זמן שמחתינו מלשון זימן שחורים ומצא לבנים
- 7 תגובות
- 1397 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי זאטוט אחד
ג' ספטמבר 24, 2024 10:58 am
-
-
משמשי מצטער
תגובות: 6
על ידי
יהושע » ד' אוקטובר 09, 2019 8:28 pm
במשנה ברורה פסק שמשמשי חולה פטורים מן הסוכה ומשמשי מצטער חייבים, אבל אם משמש בשכר פטורים כמו שומרי גנות ופרדסים, ולכאורה מה הסברא בזה, הרי הטעם הוא משום כעין תדורו אם כן מה לי עובד בשכר מה לי עובד כמתנדב? אטו מי ששומר כל השנה בהתנדבות יהיה חייב בסוכה ויהיה חייב להפקיר את המקום ששומר לגנבים? ועוד...
- 6 תגובות
- 1881 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כּוֹתָר
ה' ספטמבר 12, 2024 2:55 am
-
-
הערות בסימן תרל
תגובות: 1
על ידי
יהושע » א' אוקטובר 13, 2019 2:20 pm
א. בשער הציון ס״ק הקשה על הלבוש שכתב שהצורה הפתח בדופן שלישי צריך להגיע עד סוף הדופן שכנגדו, שהרי צורת הפתח הוא דופן גמור אף לעניין שבת, א״כ כמו שבדופן גמור לא צריך יותר משבעה טפחים, כך בצורת הפתח למה שנצטרך יותר משבעה טפחים.
וקשה לי הרי גם בסוכה כמבוי כתב הרמא שסגי בשבעה טפחים ואעפ״כ צריך צורת...
- 1 תגובות
- 1046 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כּוֹתָר
ה' ספטמבר 12, 2024 2:46 am
-
-
שמחת בית השואבה
תגובות: 6
על ידי
איינער מענטש » ג' אוקטובר 15, 2019 7:20 pm
מה המקור למנהג זכר לשמחת בית השואבה שעושים בימינו? ומתי זה התחיל?
- 6 תגובות
- 1851 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כּוֹתָר
ה' ספטמבר 12, 2024 2:43 am
-
-
יוסף הצדיק בא ביום הרביעי או ביום השישי
תגובות: 8
על ידי
מאיר » ב' ספטמבר 28, 2020 8:48 pm
שמעתי מעשה נפלא, שהרה ק רבי מאיר מפארמישלאן שלח לגאון ישראל רבי שלמה קלוגר שודאי יוסף בא ביום השישי כנגד מידת יסוד , ונימוקו עמו, שכן הוא בא אצלי ביום השישי.
וענה אותו הגרש ק שאכן הוא מגיע כאשר מזמנים אותו...
- 8 תגובות
- 2160 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כּוֹתָר
ה' ספטמבר 12, 2024 2:38 am
-
-
שינה בסוכה בחו"ל
תגובות: 4
על ידי
יהושע » ד' אוקטובר 09, 2019 8:27 pm
הפוסקים טרחו למצוא טעם למה מקילים בשינה בסוכה, למה לא תרצו שכיון שבחו״ל שכיח גשמים בסוכות אז גם אם כשהולך לישון לא יורדים גשמים שמא באמצע הלילה ירדו גשמים וירטב ויצטרך לקום ולצאת באמצע השינה עם הכרים וכסתות ולחזור לבית.
- 4 תגובות
- 1556 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כּוֹתָר
ה' ספטמבר 12, 2024 2:37 am
-
-
- 6 תגובות
- 2058 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כּוֹתָר
ה' ספטמבר 12, 2024 2:36 am
-
-
לרקוד עם הס"ת או מול הס"ת
תגובות: 7
על ידי
אליקים » ג' אוקטובר 22, 2019 1:49 pm
בהקפות מקובל לרקוד עם הס ת. מאידך במעשה רב מובא שהגר א היה רוקד מול הס ת.
ובאמת כשחושבים ע ז נראה שלרקוד מול הס ת זהו כבוד הס ת, ולרקוד עם הס ת זהו כבוד המחזיק את הס ת...
האם ידוע איך התפשט הריקוד עם הס ת בידים?
- 7 תגובות
- 2042 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כּוֹתָר
ה' ספטמבר 12, 2024 2:34 am
-
-
כלים מאוסים תחת סכך פסול
תגובות: 1
על ידי
חוטרא » א' אוקטובר 13, 2019 7:50 am
אין להכניס בסוכה כלים מאוסים, כמו קדירות, או קערות אחרי האכילה וכדו'.
מה הדין בסוכה שיש בה חלק קטן - יותר מד' טפחים - סכך פסול, שאסור לישב תחתיו, אבל פיזית הוא נראה אחד עם כל הסוכה.
האם אני יכול להכניס שם באותו מקום את הכלים האסורים לכניסה בסוכה?
האם זה נחשב כמו חוץ לסוכה,
או שבעצם זה אחד עם הסוכה...
- 1 תגובות
- 1045 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אליקים
א' אוקטובר 13, 2019 8:31 am
-
-
הישן תחת המיטה - ותחת השולחן
על ידי
כּוֹתָר » ש' אוקטובר 12, 2019 9:31 pm
במשנה כתוב הישן תחת המיטה לא יצא ידי חובתו.
ומיירי במיטה גבוהה עשרה טפחים.
ראיתי בספר הסוכה שהביא מהבן איש חי, שצריך להיזהר לא לישון תחת שולחן גבוה עשרה טפחים, אלא שהביא שבמציאות זה לא מצוי שולחן בגובה 77-80 ס מ שזה השיעור הקטן של 10 טפחים.
והביאו בפסקי תשובות, והוסיף שלכן גם לא חוששים ב יושב...
- 0 תגובות
- 813 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כּוֹתָר
ש' אוקטובר 12, 2019 9:31 pm
-
-
אין יכולה לקבל כרים וכסתות של העליונה
תגובות: 11
על ידי
יהושע » ד' אוקטובר 09, 2019 8:30 pm
סוכה תחת הסוכה שהתחתונה אינה יכולה לקבל כרים וכסתות של העליונה התחתונה כשרה, לכאורה בסוכה ז׳ על ז׳ בגובה י׳ טפחים שאי אפשר לזוז ולא לשכב ולא לעמוד, רק לשבת מטשוקמט עם הרגלים מחוץ לסוכה, וזה עדיין לא פוסל, רק שאין לו כרים וכסתות זה כבר פוסל אתמהה, ועוד אם הסוכה יכולה לקבל בן אדם ששוקל עשרות קילו איך...
- 11 תגובות
- 3509 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כּוֹתָר
ש' אוקטובר 12, 2019 9:18 pm
הרשאות הפורום
הנכם רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
הנכם רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה