בירורי הלכות וחקרי מנהגי ישראל
-
-
דין בשר וחלב הכבושים חלק ב
תגובות: 8
על ידי
אבגדה » ב' אפריל 12, 2021 3:20 pm
ו) וז ל הגמרא במסכת פסחים (דף מד עמוד ב):
ורבי עקיבא, טעם כעיקר מנא ליה?
יליף מבשר בחלב; לאו טעמא בעלמא הוא, ואסור – הכא נמי לא שנא.
ורבנן: מבשר בחלב לא גמרינן, דחידוש הוא.
ומאי חידוש? אילימא דהאי לחודיה והאי לחודיה שרי ובהדי הדדי אסור – כלאים נמי, האי לחודיה והאי לחודיה שרי ובהדדי אסור!...
- 8 תגובות
- 793 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי איכא מאן דאמר
ב' אפריל 26, 2021 7:30 pm
-
-
בקביעת זמן השבת בכל מקום ומקום בכדור הארץ
על ידי
אבגדה » א' אפריל 18, 2021 12:10 am
בקביעת זמן השבת בכל מקום ומקום בכדור הארץ
א) היממה בכדור הארץ היא באופן שאם במקום אחד יש יום, הרי במקום שני יש לילה. ויש הלומדים כך את פשט הפסוק (בראשית א, ה): ויהי ערב ויהי בקר יום אחד ; היינו שביום אחד יש בכדור הארץ ערב ובקר ביחד. ולכן נאמר: יום אחד , ולא יום ראשון .
וכך הוא בדרך הטבע, שהרי הצד...
- 0 תגובות
- 285 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבגדה
א' אפריל 18, 2021 12:10 am
-
-
בדין פנים חדשות בשבע ברכות
על ידי
אבגדה » ו' אפריל 16, 2021 8:21 am
בדין פנים חדשות בשבע ברכות
א) הגמ' בכתובות (ז ע ב) אומרת:
תנו רבנן: מברכין ברכת חתנים בעשרה כל שבעה. אמר רב יהודה: והוא שבאו פנים חדשות... רב אשי איקלע לבי רב כהנא. יומא קמא בריך כולהו, מכאן ואילך אי איכא פנים חדשות בריך כולהו; ואי לא – אפושי שמחה בעלמא הוא; מברך: שהשמחה במעונו ואשר ברא ....
- 0 תגובות
- 317 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבגדה
ו' אפריל 16, 2021 8:21 am
-
-
דין בשר וחלב הכבושים חלק א
על ידי
אבגדה » ב' אפריל 12, 2021 3:19 pm
דין בשר וחלב הכבושים
א) ז ל ה שולחן ערוך (יורה דעה סימן פז סעיף א):
והוציא אכילה בלשון בישול, לומר שאינו אסור מן התורה אלא דרך בישול. אבל מדרבנן – אסור בכל ענין .
וכתב ע ז בש ך (ס ק א):
כלומר: אבל לא ע י כבוש ומליחה, שאינו דרך בישול .
היינו שבישול הוא דווקא על האש, שהוא חימום הבשר עם החלב, אבל...
- 0 תגובות
- 236 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבגדה
ב' אפריל 12, 2021 3:19 pm
-
-
שיעור ברכה אחרונה בפת הבאה בכיסנין (חלק ב)
על ידי
אבגדה » א' אפריל 11, 2021 6:38 pm
ז) וז ל הגמרא במסכת עירובין (דף פ עמוד ב):
ואגב אורחיה קא משמע לן דשתי סעודות הויין שמונה עשרה גרוגרות .
וז ל הגמרא במסכת עירובין (דף פג עמוד ב):
וכמה עיסותיכם? כדי עיסת המדבר. וכמה עיסת המדבר? דכתיב: והעמר עשרית האפה הוא ... מכאן אמרו: האוכל כמדה זו – הרי זה בריא ומבורך; יתר על כן – רעבתן; פחות...
- 0 תגובות
- 216 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבגדה
א' אפריל 11, 2021 6:38 pm
-
-
שיעור ברכה אחרונה בפת הבאה בכיסנין (חלק א)
על ידי
אבגדה » א' אפריל 11, 2021 6:37 pm
שיעור ברכה אחרונה בפת הבאה בכיסנין
א) ז ל ספר ערוך השולחן (אורח חיים סימן קס ח סעיף ט ז):
י א דד' ביצים הוא שיעור קביעת סעודה; כלומר: כשאוכל מפת הבאה בכיסנים – שיעור זה מקרי קביעת סעודה (א ר סקי ז בשם אור חדש).
ויש מי שחולק ואומר דזהו הפחותה של סעודת עניים ששיערו בזה לעירוב; אבל סעודה נכונה היא...
- 0 תגובות
- 236 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבגדה
א' אפריל 11, 2021 6:37 pm
-
-
השתטחות על קבי צדיקים
תגובות: 2
על ידי
כּוֹתָר » ד' מרץ 17, 2021 4:42 pm
ההשטחות על הצדיקים מוזכרת בחז ל על רחל שנקברה בדרך בית לחם כדי שבני ישראל יתפללו על קברה, וכן כלב שנשתטח על קברי אבות (סוטה לד ב).
כמה ציטוטים על ענין זה:
א. זוהר ח ג ע,ב.
ובשעתא דאצטריך עלמא רחמי וחייא אזלי ומודעי להו לנפשייהו דצדיקייא ובכאן על קברייהו… כדין אתערין נפשייהו דצדיקייא ומתכנפי...
- 2 תגובות
- 316 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ארי במסתרים
ו' מרץ 19, 2021 9:33 am
-
-
עירוב שכונתי
תגובות: 4
על ידי
כּוֹתָר » א' פברואר 07, 2021 6:04 pm
ראיתי בספר הליכות אבן ישראל שבת ח ב,
שיצא לאחרונה,
מהרב ישראל יעקב פישר זצ ל ובניו עברו על כל הספר.
שהוא התנגד לעירוב שכונתי, ויש מגדולי הפוסקים וההוראה שתמכו בעירוב השכונתי,
וצ ב מה יענו על טענותיו.
העתקתי את תמצית דבריו שם.
מובא שם מה שכתב באריכות שו ת אבן ישראל חלק ח' סימן לז.
עירוב שכונתי...
- 4 תגובות
- 349 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כּוֹתָר
ד' מרץ 17, 2021 4:01 pm
-
-
הומור יהודי חינני
תגובות: 4
על ידי
הפורש » ב' יוני 01, 2020 8:41 pm
פעם פנה מדקדק אחד לרבו בשאלה, מנין המקור הנהןג לשמוע 30 פעמים פרשת זכור בשבת זכור?
הרב לא הבין מה הוא רוצה ממנו. אין שום מקור לכך שצריך לשמוע 30 פעמים פרשת זכור, תמיד ידענו ש-20 פעמים כבר די והותר , ענה הרב בפסקנות.
- 4 תגובות
- 587 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אורח
ג' מרץ 09, 2021 3:42 pm
-
-
נשים בקריאת המגילה
על ידי
כּוֹתָר » ב' פברואר 22, 2021 10:22 pm
בריש מגילה (ד.) אמר רבי יהושע בן לוי נשים חייבות במקרא מגילה שאף הן היו באותו הנס:
ונחלקו הראשונים האם חיובם שווה לאנשים.
לדעת רש י חיובם שווה. שכתב בריש ערכין (ג. ד ה לאתויי) אהא דאמרינן התם (ב:) הכל כשרים לקרות את המגילה תנא לאתויי מאי לאתויי נשים. שמוציאות לאנשים ידי חובתן .
וכתב הרב המגיד...
- 0 תגובות
- 224 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כּוֹתָר
ב' פברואר 22, 2021 10:22 pm
-
-
נוסח אבינו מלכנו מנע מגיפה
תגובות: 6
על ידי
גלגל החוזר » ד' דצמבר 16, 2020 10:27 pm
לא יודע אם העלו את זה כבר, אבל בהחלט זה מאמר מרתק שנוגע לצום עשרה בטבת ביום שישי הבא, האם אומרים 'אבינו מלכנו מנע מגיפה מנחלתך' או ' עצור מגיפה':
- 6 תגובות
- 882 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נדברו
ד' דצמבר 23, 2020 10:31 pm
-
-
נכנס באמצע קריאת התורה האם מותר לו לצאת ?
תגובות: 2
על ידי
כּוֹתָר » ו' דצמבר 18, 2020 2:29 pm
מאוד מצוי בגבאי צדקה, או מי שנכנס לקרוא למישהו - באמצע קריאת התורה.
השאלה אם מותר לו לצאת. ומה הדין בין גברא לגברא.
בפ ק דברכות: ועוזבי ה' יכלו זה המניח ספר תורה כשהוא פתוח ויוצא.
ובשו ע סימן קמו ס א:
אסור לצאת ולהניח ספר תורה כשהוא פתוח.
ובפרי מגדים מסתפק:
ובפרי מגדים כתב:
ומסופק אני אם בא אדם...
- 2 תגובות
- 248 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כּוֹתָר
ד' דצמבר 23, 2020 3:19 pm
-
-
פינוי עצמות המת - בהלכה ובמנהג
תגובות: 2
על ידי
כּוֹתָר » ג' דצמבר 08, 2020 1:50 am
בשו ע יו ד סימן שסה
ס ב
קבר הידוע אסור לפנותו. פינהו מקומו טמא ואסור בהנאה. :
ובספר ערוך השולחן האריך לבאר ההלכה ממקורה:
גרסינן בסנהדרין (מז ב): שלוש קברות הן:
קבר הידוע, שנקבר שם מדעת בעל השדה. ולכן אסור לפנותו, דקנה מקומו לעולם. וממילא דאסור בהנאה אם הוא של בניין.
והשלישי קבר המזיק את...
- 2 תגובות
- 313 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כּוֹתָר
ד' דצמבר 09, 2020 7:36 pm
-
-
- 0 תגובות
- 265 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שלמה מרלר
ד' נובמבר 18, 2020 9:44 pm
-
-
- 1 תגובות
- 280 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הצב''י
ב' נובמבר 16, 2020 11:26 pm
-
-
- 57 תגובות
- 7067 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אורח
ב' נובמבר 09, 2020 7:20 pm
-
-
- 0 תגובות
- 243 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלי כהן
ה' אוקטובר 29, 2020 11:47 pm
-
-
טבילת כלים חשמליים
תגובות: 4
על ידי
איש יהודי » ה' יולי 16, 2020 9:38 pm
בנושא זה כולם מכירים את המחמירים ומצריכים טבילה (או לכל הפחות השאלה לגוי שהיא בעייתית בפני עצמה) או פירוק הכלי ע י יהודי שגם בזה יש לדון (ראה לקמן).
ורבים מטבילים, מחלק שמעתי שהתקלקל להם, מחלק שמעתי שחוששים ולא יודעים מה לעשות, ומהרבה שמעתי גם שלא התקלקל להם, והניחו בשמש לייבוש, ואין מה לחשוש...
- 4 תגובות
- 676 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הצעיר באלפי
ה' אוקטובר 29, 2020 9:50 pm
-
-
כלי שאינו בן יומו - בשר בחלב
תגובות: 4
על ידי
כּוֹתָר » ב' יולי 06, 2020 3:27 pm
חביתה טוגנה במחבת חלבית שאינה בן יומו,
במזלג בשרי שאינו בן יומו.
1. האם החביתה מותרת ?
2. האם המזלג והמחבת צריכים הגעלה ?
- 4 תגובות
- 500 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי סערצע
ד' אוקטובר 28, 2020 3:16 am
-
-
ביאור התואר להר"ע מברטנורא - רע"ב
תגובות: 5
על ידי
ענף עץ אבות » ג' יולי 07, 2020 10:04 pm
ידוע מנהגם של נקיי הדעת
שכאשר ממספרים את עמודי הספר ומגיעים לעמו רח צ או ער ה וכיו ב
הרי שנמנעים מלרשום את העמוד כסדרן דהיינו ר-צ-ח או ר-ע-ה
והטעם הפשוט הוא משום דרך החכמים לדבר בלשון נקיה ,
וכל סרך שמרמז לדבר לא טוב, הרי שיש ענין להמנע מלהעלותו בפיו ובכתב.
.
וכמו כן גם לגבי עמוד ר-ע-ב נהוג...
- 5 תגובות
- 584 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי סערצע
ד' אוקטובר 28, 2020 3:14 am
-
-
- 1 תגובות
- 256 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלי כהן
א' אוקטובר 18, 2020 11:43 pm
-
-
אתר תורני הלכתי חדש
תגובות: 11
על ידי
אלי כהן » א' אוגוסט 02, 2020 9:22 pm
לכל חובבי ההלכה למעשה והלכה בעיון!
רציתי להמליץ על אתר חדש עם גיליונות ושיעורים מאוד מרתקים ומעניינים בהלכה בעיון המתאים לכל או א.
כתובות האתר היא:
- 11 תגובות
- 1341 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלי כהן
ה' אוקטובר 15, 2020 10:28 am
-
-
ט"ז או י"ו
תגובות: 4
על ידי
יהודה » ג' אוגוסט 20, 2019 11:22 am
למה ברוב הספרים מוזכרים האותיות י ו כ-16 ואילו בסימוני הדפים והסימנים והסעיפים כותבים ט ז
- 4 תגובות
- 591 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כּוֹתָר
ד' אוקטובר 14, 2020 7:07 pm
-
-
- 1 תגובות
- 329 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי איש יהודי
ג' אוקטובר 13, 2020 1:47 pm
-
-
- 2 תגובות
- 310 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כּוֹתָר
ב' אוקטובר 05, 2020 9:11 pm
-
-
בדין לבישת בגד אדום לאשה או לגבר בימינו
תגובות: 1
על ידי
איש יהודי » ד' יולי 22, 2020 4:25 pm
אקדים ואומר שאני אישית מחמיר על אשתי, כיוון שאני סבור שבגד אדום אינו נפוץ במקומנו, ויש בזה משיכת תשומת לב.
אבל אין זה איסור מעיקר הדין, ואין הצבע האדום פרוץ בעצם עצמותו, אלא הדברים משתנים ממקום למקום ומזמן לזמן, ושמעתי שבזמן האחרון רואים יותר ויותר נשים חרדיות לבושות אדום, ואם באמת זה יהיה נפוץ,...
- 1 תגובות
- 282 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אורח
א' אוקטובר 04, 2020 11:06 pm
-
-
טעות מצויה בספר תורה - חשוב לבדוק בפרשת כי תבוא
על ידי
כּוֹתָר » ה' ספטמבר 03, 2020 10:46 pm
אני מצטט מכתב שפורסם היום בעיתון:
לאחרונה נודע לי על תיקון סופרים שיצא בשנים האחרונות, ונתגלגלה שם טעות בפרשת כי תבוא.
הטעות היא נדירה שלא שמים לב אם לא בודקים, והיא שמקומה של פ' כי תכלה לעשר צריכה להיות סתומה, ז א המילה 'כי' בסוף השורה,
ובטעות ה'כי' ירד לשורה שתחתיה בתחילת שורה וכך נהיתה הפרשה...
- 0 תגובות
- 216 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כּוֹתָר
ה' ספטמבר 03, 2020 10:46 pm
-
-
לא תטע לך אשרה
תגובות: 1
על ידי
ריחמא » ה' אוגוסט 27, 2020 9:34 pm
בס ד
כתוב בפרשת שופטים לא תטע לך אשרה. כתב רבינו בחיי, וז ל: לשם עבודה זרה ובא לחייבו מלקות משעת נטיעה, וכן דרך עובדי אלילים כענין שכתוב (ישעיה ס ו) המתקדשים והמטהרים אל הגנות. עכ ל. ולפי דברי קודשו עלה על דעתי לשאול, כידוע שהנוצרים ימ ש בימי החג המולד שלהם שמים עץ אשוח בכניסה לביתם. ברצוני לדעת...
- 1 תגובות
- 277 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כּוֹתָר
ו' אוגוסט 28, 2020 1:14 am
-
-
האם גוי חייב באבילות על הוריו שמתו
תגובות: 1
על ידי
ריחמא » ה' אוגוסט 27, 2020 9:51 pm
בס ד
ברבינו בחיי פרשת כי תצא כתב על הפסוק ובכתה את אביה ואת אמה ירח ימים , וז ל:
על דרך הפשט הזמן הזה שנתן לה הכתוב יש בו כמה תועלות, הא' שהטילה עליה תורה משפט אבלות שהיא שלושים יום כדי שתעשה חיובה באביה ואמה אם שמעה בהם שנהרגו בעודנה שבויה כי האדם יתחייב לכבד אביו ואמו בחיים גם לאחר מיתה. וכו'...
- 1 תגובות
- 251 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי איכא מאן דאמר
ה' אוגוסט 27, 2020 10:37 pm
-
-
שמיעת שירים בימי ספירת העומר ובימי בין המיצרים
תגובות: 6
על ידי
איש יהודי » ה' יולי 16, 2020 9:36 pm
למעשה האיסור על שמיעת כלי שיר הוא כל השנה, אלא שנוהגים כיום להקל בזה מטעמים שונים, ובימי הספירה ובימי בין המיצרים להחמיר.
ומקור המנהג הוא במגן אברהם, באו ח סי' תצ ג, שכתב לעשות ריקודין ומחולות של רשות נהגו לאסור .
אחריו בא ערוך השולחן שם, וכתב כל שכן שאסור לזמר בכלי זמר . הסיבה - כלי זמר מביאים...
- 6 תגובות
- 629 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי איש יהודי
ו' אוגוסט 07, 2020 12:41 pm
הרשאות הפורום
הנכם רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
הנכם רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה