התבוננות בספר תורת אלוקים ובפרשת השבוע
-
-
שאלה ברש"י בפר' יתרו
תגובות: 15
על ידי אורח » ו' ינואר 25, 2019 1:00 pm
רש י (יח, יט) כותב: עד עכשיו לא היה עבד יכול לברוח ממצרים, שהיתה הארץ מסוגרת, ואלו יצאו ששים ריבוא.
ויש לעיין שמצאנו ששלושים שנה קודם יציאת מצרים יצאו מבני אפרים, וכמבואר בסנהדרין צב: וברש י שם. וצ ע.
- 15 תגובות
- 1220 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משולם
ה' פברואר 14, 2019 2:23 am
-
-
ככר
תגובות: 4
על ידי
שמואל דוד » ה' אוקטובר 18, 2018 12:32 am
לך לך יג יא
ככר פירש״י מישור כתרגומו.
קשה מדוע לא פירש כן לעיל בפסוק י ״וירא את כל ככר הירדן״ וצ״ע
- 4 תגובות
- 453 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אורח
ה' פברואר 14, 2019 1:58 am
-
-
מחני נא מספרך - מפרשת תצוה
תגובות: 3
על ידי
עוסק בתורה » ג' פברואר 12, 2019 7:42 pm
ידועים דברי הקדמונים שלא נזכר שמו של מרע ה בפרשת תצוה, והטעם כיון שאמר אחר חטא העגל ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת , וקללת חכם אפילו על תנאי באה ונתקיימה קללתו שלא נזכר שמו בפרשת תצוה.
ראיתי כמה ביאורים בטעם שנתקיימה הקללה בפרשת תצוה דווקא. אתחיל לכתוב מאשר עמדי ובעז ה בהמשך אוסיף עוד ואודה למי...
- 3 תגובות
- 377 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אליקים
ד' פברואר 13, 2019 9:05 pm
-
-
מאמר לפרשת תרומה - על דיסוננס ופיסנות
תגובות: 2
על ידי
חזקי » ה' פברואר 07, 2019 11:23 pm
על דיסוננס ופיוס - מאמר יפה לפרשת תרומה
בחיים ישנם דברים רבים שאנו מאמינים בהם, חושבים שהם נכונים, טובים ומועילים לנו ולסביבתנו, אך בפועל קשה לנו ליישם אותם. אנו נכשלים שוב ושוב באותם דברים שאנו בעצמנו מאמינים בהם- כלא נכונים. מדוע זה קורה? מהיכן נובע הפער בין ההבנה וההסכמה לבין יכולת היישום?...
- 2 תגובות
- 268 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חזקי
ד' פברואר 13, 2019 5:19 pm
-
-
פרשת תרומה - החילוק בין עונג לשמחה
תגובות: 11
על ידי
חזקי » ב' פברואר 04, 2019 2:44 pm
הבית הלוי (פ' תרומה ד ה ובזה) כתב בזה ל: ובזה מובן מה שאה כ וזריתי פרש חגיכם ואיתא בזוה ק ולא פרש שבתכם, דבאכילה של שבת גם אם אין האדם מכוין בו לתענוג ג כ למצוה יחשב דבשבת כתיב וקראת לשבת עונג דמצוה להתענג בשבת וא כ כונתו למצוה משא כ ביו ט לא כתיב בו בשום מקום עונג וכתיב בו רק כבוד ושמחה ומש ה אם...
- 11 תגובות
- 867 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חזקי
ג' פברואר 12, 2019 10:38 pm
-
-
"ושכנתי בתוכם" – למען תהיה יראת ה' על פניכם כל הימים
תגובות: 3
על ידי
ימה של תורה » א' פברואר 03, 2019 11:45 pm
ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם (שמות כא, ח)
ובכלי יקר (שמות כה, ג): וכתבו עוד המפרשים שגם האדם שנקרא עולם קטן בנוי על תבנית ציור זה ונראה שלכך נאמר ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם, בתוכו מבעי ליה, אלא שר ל שבאמצעות ציור זה אשר בו שוכן כבוד ה', ישכון גם בתוכם של ישראל, בגופם ממש, כי עיקר שכינתו שמה בעבור...
- 3 תגובות
- 309 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עמוס חדד
ג' פברואר 12, 2019 9:43 am
-
-
והייתי להם לאלהים - שורש עבודת כוכבים ומזלות אצל אומות העולם
תגובות: 7
על ידי
עוסק בתורה » ג' פברואר 12, 2019 12:41 am
בפרק כט פסוק מה: ושכנתי בתוך בני ישראל והייתי להם לאלהים.
ופירש הספורנו
והייתי להם לאלהים - מנהיג ענינם בלתי אמצעי, ומאותות השמים לא יחתו, להיותם נכבדים לפני יותר מן השמים שהנהגתם על ידי מניעיהם, ומזה יתחייב נצחיותם
ומדוקדק בדבריו ש להיותם נכבדים לפני יותר מן השמים לכן מאותות השמים לא יחתו ....
- 7 תגובות
- 412 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אורח
ג' פברואר 12, 2019 12:55 am
-
-
צורת האדנים
תגובות: 7
על ידי
חיים שיש בהם » ו' פברואר 08, 2019 1:16 am
אשמח למידע בנושא:
האם האדנים היו חלולים משני צידיהם, והיו כעין טבעת מרובעת, או שבתחתיתם היתה תחתית מכסף - וכעין כוס מרובעת.
בתודה מראש לעונים!!
- 7 תגובות
- 448 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חיים שיש בהם
ב' פברואר 11, 2019 8:18 pm
-
-
הקב"ה שולח לאברהם מלאכים
תגובות: 10
על ידי
עץ תמר » א' פברואר 10, 2019 8:12 pm
למה הקב ה שלח דוקא מלאכים בדמות אנשים ולא מלאכים ממש?אם אפשר תשובות עם מקורות
- 10 תגובות
- 711 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אורח
ב' פברואר 11, 2019 1:27 am
-
-
ונועדתי לך שם
תגובות: 6
על ידי
אליקים » ב' פברואר 04, 2019 9:31 pm
ונועדתי לך שם (כה כב), פירש הכלי יקר 'כי אין להקב ה בעולמו כי אם ד' אמות של הלכה'.
וזה תמוה טובא, כי הרי בגמ' (ברכות ח.) נכתב ש מיום שחרב בית המקדש אין לו להקב ה וכו', ואיך יתכן לפרש זאת על הכרובים שהיו במשכן ובמקדש?
- 6 תגובות
- 461 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עוסק בתורה
ש' פברואר 09, 2019 11:24 pm
-
-
משולבות אשה אל אחותה
תגובות: 1
על ידי
עוסק בתורה » ד' פברואר 06, 2019 10:28 pm
בפרשת תרומה, משולבות אשה אל אחותה (כו יז), וההסבר כמ ש תוס' ב ק ס ג ע א ד ה רעהו שכל דבר שהוא לשון נקבה שייך עליו לשון אשה (וביארו בזה את הפסוק ה' איש מלחמה).
והנה זה לשון הרמב ן כאן, יעויין בעיקר במודגש
אבל בברייתא של מלאכת המשכן מצאתי ושני הסנין יוצאין מן הקרשים, שנים לכל אחד ואחד, שמשקיע את...
- 1 תגובות
- 243 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עוסק בתורה
ה' פברואר 07, 2019 8:51 pm
-
-
פשט פשוט ברשב"ם בפרשת תרומה
תגובות: 10
על ידי
מתודה » ב' פברואר 04, 2019 8:23 pm
פרק כה פסוק מ- וראה ועשה בתבניתה אשר אתה מראה בהר. פירש הרשב ם וז ל
ממש הראה לו תבנית המנורה, אמושטרי ץ בלע ז, אבל לה' הנראה אליו (אליך) מעצמו סובדו ק בלע ז
לא הבנתי את פירוש המילות. והמסביר לי שכמ ה.
- 10 תגובות
- 627 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ארי
ה' פברואר 07, 2019 2:54 am
-
-
מדוע לא היה ארון קודש בבית שני
תגובות: 2
על ידי
חזקי » ב' פברואר 04, 2019 1:35 pm
שאלה זו נשאל הגאון ר' חיים עוזר מפי האדמו ר מגור והשיב: דכל הכלים עבודתן מחנכתן, ובבית שני לא היו לוחות משום הכי לא היה ארון דליכא לחנך, ובספר פרד י הראה לדברי הרש ש יומא נ ג ע ב ד ה במשנה משניטל ארון.
- 2 תגובות
- 279 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אליקים
ד' פברואר 06, 2019 1:58 pm
-
-
רמז יפה לפרשת תרומה
על ידי
חזקי » ד' פברואר 06, 2019 1:08 pm
חז''ל מביאים 3 מידות בנותני צדקה: זהב, כסף, ונחושת. בראשי התיבות שלהם יש שלשה מדרגות:
• ב זהב'' זה הנותן בריא. אין הוא מתמהמה לתת וזו היא דרך חייו.
• ב כסף'' כשיש סכנה פודה. כשבאה על צרה רץ לביה כ ותורם ביד נדיבה.
• ב נחשת נתינת חולה שאומר תנו. זה שאף פעם לא נתן וכעת ממיטת חוליו מצווה שיתנו כופר...
- 0 תגובות
- 168 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חזקי
ד' פברואר 06, 2019 1:08 pm
-
-
חלוקת הדברה העשירית לשנים
תגובות: 7
על ידי
חיים שיש בהם » ה' ינואר 31, 2019 10:22 am
יש להעיר בעשרת הדברות, הן בפר' יתרו הן בפר' ואתחנן, הדיברה האחרונה 'לא תחמוד' מחולקת לשנים ע י פרשה סתומה, וכפי שיש הפסק שכזה בין כל דיברה לדיברה. . הלא דבר הוא!
- 7 תגובות
- 614 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הכהן
ג' פברואר 05, 2019 9:24 am
-
-
פרשת משפטים - לכלב תשליכון
תגובות: 3
על ידי
חזקי » ה' ינואר 31, 2019 10:11 pm
לכלב תשליכון אותו .
שאל ר' חיים קניבסקי מפני מה כתב 'תשליכון' ולא תשליכו.
וכתב ליישב על פי הגמרא ב ב כה. בדיני הרחקת מזיקין מן העיר, ושם מבואר שבשר טריפה צריכים להרחיקו חמישים אמה מהעיר מפני ריחו.
וזה שרמזה התורה בהוספת האות 'נון' בגימטריה 50. לכלב תשליכו אותו במרחק של נ' אמה מהעיר. נפלא!
- 3 תגובות
- 356 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עמוס חדד
ב' פברואר 04, 2019 12:19 pm
-
-
ונשיא בעמך לא תאור - בפירוש הרשב"ם
תגובות: 4
על ידי
אליקים » ו' פברואר 01, 2019 10:34 am
בפרשת משפטים פרק כב פס' כז - אלהים לא תקלל ונשיא בעמך לא תאור, ופירש הרשב ם דבר הכתוב בהווה לפי ש המלכים והדיינים דנין דיני ממונות ונפשות רגילים בני אדם לקללם.
וקשה, הרי מלך לא דן ולא דנים אותו.
- 4 תגובות
- 357 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אליקים
ש' פברואר 02, 2019 10:28 pm
-
-
פרשת משפטים -"כי גרים הייתם" – ההכרה ביצ"מ כחסד מהקב"ה
על ידי
ימה של תורה » ו' פברואר 01, 2019 12:11 am
וגר לא תונה ולא תלחצנו כי גרים הייתם בארץ מצריים (שמות כב,כ) וברש י: כי גרים הייתם, אם הוניתו אף הוא יכול להונותך, ולומר לך, אף אתה מגרים באת, 'מום שבך אל תאמר לחברך' (מכילתא, ב מ נט, ב) .
דבר תמוה הוא ציווי התורה שלא להונות גר מפני שאף הוא יכול להונותך, וכי זו סיבה מספקת בכדי שלא יהנה את הגר, וכי...
- 0 תגובות
- 181 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ימה של תורה
ו' פברואר 01, 2019 12:11 am
-
-
פרשת משפטים - "ארבע צאן" – לחוס על כבודו של הגנב
על ידי
ימה של תורה » ו' פברואר 01, 2019 12:09 am
כִּי יִגְנֹב אִישׁ שׁוֹר אוֹ שֶׂה וּטְבָחוֹ אוֹ מְכָרוֹ חֲמִשָּׁה בָקָר יְשַׁלֵּם תַּחַת הַשּׁוֹר וְאַרְבַּע צֹאן תַּחַת הַשֶּׂה . (שמות כא,לז)
ובמד ר (פ ל, ז') איתא ולמה בשור נותן ה' ובשה אינו נותן אלא ד', בשור נותן ה' שהוא מוציאו בפרהסיא . ובפי' מהרז ו כתב שהוא מוציאו בפרהסיא, שהוא גדול שמוליכו...
- 0 תגובות
- 190 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ימה של תורה
ו' פברואר 01, 2019 12:09 am
-
-
פרשת משפטים - הבחנה בין סוגי מערכות המשפט
תגובות: 7
על ידי
חזקי » ד' ינואר 30, 2019 7:23 pm
פרשת משפטים פרשה שכל כולה עוסקת בדיני המשפט עברי - יהודי! המשפט העברי בשונה מכל מערכות משפט אחרות המתבססות על השכל וההיגיון האנושי - מבוסס על תורה מסיני הווי אומר: לא השכל וההיגיון הם שקובעים את מערכת חוקיו אלא הצו האלוקי הוא שמנחה וקובע את הנהגת המשפט.
דוגמא שתמחיש בפנינו את ההבדל בין שני...
- 7 תגובות
- 614 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חזקי
ה' ינואר 31, 2019 10:08 pm
-
-
נוסח ברכות ה' - פר' משפטים
תגובות: 4
על ידי
עמוס חדד » ג' ינואר 29, 2019 10:55 am
מצאתי שאלה בקובץ עיון הפרשה כדלהלן:
בברכות ה' שבסוף פרשתן נאמר:
ועבדתם את ה' אלקיכם, וברך את לחמך, ואת מימיך, והסירותי מחלה מקרבך
וצריך לבאר:
א. מדוע שני חלקי הפסוק הראשונים מדבר ה' בלשון נסתר (אלקיכם, וברך) ואילו בסוף מדבר ב נוכח (והסירותי)?
ב. זאת ועוד, מדוע בתחילה נקט לשון רבים (ועבדתם,...
- 4 תגובות
- 513 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מי זה
ה' ינואר 31, 2019 6:31 pm
-
-
- 6 תגובות
- 524 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אורח
ה' ינואר 31, 2019 1:46 am
-
-
פרשת יתרו - למה צריך כל כך הרבה דיינים ושופטים??!!
תגובות: 4
על ידי
תלמיד חכמים » ד' ינואר 30, 2019 11:59 pm
הרי הרחבות דירות לא היו שם?... על מה ולמה כל כך הרבה דיינים??
שמעתי מאחד שהיה בשיחה של מרן המשגיח הרב וולבה שאמר, וכי אתם חושבים שבאו רק לדיני תורה ולפתור בעיות? באו להתייעץ ולקבל דרכים בעבודת ה'!
לכן היה צריך כל כך הרבה דיינים ושופטים! כל קבוצה קטנה רב!
- 4 תגובות
- 363 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עמוס חדד
ה' ינואר 31, 2019 1:11 am
-
-
פרשת משפטים - אמת ושקר
תגובות: 1
על ידי
חזקי » ד' ינואר 30, 2019 8:28 pm
מדבר שקר תרחק
אל מרן הבית הלוי הגיע אדם ושאלו נאמר בפסוק אמת מארץ תצמח , ואם כך שהאמת צומחת וגדלה באדמה בשפע כזה, מפני מה האמת בעולם מועטה כל כך?
השיב לו רבי יושע בער בצחות: משום שאין הבריות רוצים להתכופף כדי לקבלה!...
הרבי מקוצק היה אומר בחריפות: אמת מארץ תצמח , אבל שום דבר אינו צומח אם אין...
- 1 תגובות
- 243 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מי זה
ד' ינואר 30, 2019 9:11 pm
-
-
פרשת יתרו - יתרו עבד כל ע"ז שבעולם
תגובות: 2
על ידי
תלמיד חכמים » ה' ינואר 24, 2019 9:48 am
מו ר הגר א ארלנגר בעל ברכת אברהם שאל, למה יתרו 'מצא' את הקב ה בסוף, הוא ניסה את כל האלהויות
עד שמצא את ה', למה לא ניסה אותו קודם?
אלא, ש'לא בקשו ישראל לעבוד ע ז אלא להתיר להם את העריות' כי האמונה בה' מחייבת! וזה קשה יותר מאשר אלהים אחרים נחמד שאיננו מחייב.. לכן ניסה קודם דברים אחרים שאינם מחייבים...
- 2 תגובות
- 296 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אורח
ד' ינואר 30, 2019 5:05 pm
-
-
פרשת תולדות - רבקה לא למדה ממעשיהם
תגובות: 8
על ידי
תלמיד חכמים » ד' נובמבר 07, 2018 9:52 am
מורי ורבי המשגיח שליט א (שמו לעילום, וגדול מרבן) שאל בשיעור החומש, אם משבחים אותה חז ל שלא למדה הרי שהיתה ברת הבנה ויכלה ללמוד אף שהיתה בת שלוש, ואיך באמת לא למדה ממעשיהם, הלא הרמב ם ביאר לנו היטב בהל' דעות שדרך ברייתו של אדם להיות נמשך אחר מעשי אנשי מדינתו וכו'. והיינו שלא שייך בזה בחירה, אלא...
- 8 תגובות
- 660 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אורח
ד' ינואר 30, 2019 3:51 pm
-
-
שם ה' בשמות
תגובות: 6
על ידי אורח » א' ינואר 27, 2019 10:51 pm
אנו מוצאים שהוסיפו ל4 אנשים אותיוטת בשמותם
לאברהם הוסיפו -ה
לשרה הוסיפו- ה
ליהושע הוסיפו - י
וליתרו הוסיפו - ו'
שם הויה
מופלא.
מה שהיה קשה לי מילא אברהם שרה ויהושע מובן , שבשמותם נכנס שם ה' אבל מדוע יתרו זכה לכך
אשמח לתשובה
- 6 תגובות
- 442 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אליקים
ד' ינואר 30, 2019 1:52 pm
-
-
- 6 תגובות
- 524 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עוסק בתורה
ג' ינואר 29, 2019 7:16 pm
-
-
ויהי כאשר הקריב לבוא מצרימה
תגובות: 2
על ידי
שמואל דוד » ד' אוקטובר 17, 2018 9:30 am
ווארט שאמרתי בילדותי בע״ה
ויהי כאשר הקריב לבוא מצרימה כו' ובמדרשים דעד כאן לא ידע שהיתה יפת תואר ובדרך למצרים עברו דרך המים וכו' והנה כיון שהיתה שרה יפת תואר היו להם צרות וכמו שראינו בהמשך הפסוקים. ונראה דמרומז בקרא ויהי כאשר הקריב לבוא מצרימה - אותיות מים צרה ודוק'
מה דעתם של חברי הפורום בזה
- 2 תגובות
- 278 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הצב''י
ג' ינואר 29, 2019 7:08 pm
-
-
שור ולא אדם
תגובות: 1
על ידי
חיים שיש בהם » ג' ינואר 29, 2019 10:50 am
רש י בפרשת משפטים (כא, לג) מביא מהגמ' בב ק נג: את הדרשה שור ולא אדם, חמור ולא כלים .
ויש לעיין לפי זה האם כל התביעות שתובעים כסף מהעירייה (וכדו') על אדם שנפל ברחוב עקב מדרכה שבורה וכדו', שלכאו' מדין תורה יש לזה דין 'בור ברה ר', וא כ ישנו הפטור של 'שור ולא אדם'.
אשמח להחכים!
- 1 תגובות
- 237 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עמוס חדד
ג' ינואר 29, 2019 11:30 am
הרשאות הפורום
הנכם רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
הנכם רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה