"אמר רב אשי: בני מתא מחסיא אבירי לב נינהו, דקא חזו יקרא דאורייתא תרי זמני בשתא, ולא קמגייר גיורא מינייהו."
רש"י ותוספות מפרשים שהיקרא דאורייתא היה שם, מפני שבאו ללמוד הלכות לפני פסח ולפני החגים בתשרי.
ומביאים תוספות "ראיתי בספר העתים שחבר הרב רבי יהודה בר ברזילי, ששמע שהיה עמוד של אש יורד מן השמים עליהם בכלה דאלול ובכלה דאדר".
ושמעתי שבספר העיתים שם מסביר שהאסיפה בבתי מחסיא באלול ובאדר, הייתה של החכמים, ששם למדו כל פעם שהתקבצו מסכת אחת, וכך עברו במשך 60 שנה על 60 מסכתות שבש"ס, פעמיים כל מסכתא, ובקיבוץ זה היה חתימת התלמוד הבבלי.
כידוע שנחתם על ידי רב אשי.
ברכות יז : יקרא דאורייתא במתא מחסיא - חתימת התלמוד בבלי
ברכות יז : יקרא דאורייתא במתא מחסיא - חתימת התלמוד בבלי
נערך לאחרונה על ידי כּוֹתָר ב ב' ינואר 20, 2020 7:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.
Re: ברכות יז : יקרא דאורייתא במתא מחסיא - חתימת התלמוד בבלי
תמיהא לי, מהו "ושמעתי" - כשמדובר בספר שרובו המוחלט לא הגיע לידינו לע"ע.
ולעצם השמועה, בס' 'מראית העין' (לשקלים פ"א מ"א) מבאר שרב אשי לימדם הלכות החג.
ולעצם השמועה, בס' 'מראית העין' (לשקלים פ"א מ"א) מבאר שרב אשי לימדם הלכות החג.
נערך לאחרונה על ידי סערצע ב ב' ינואר 20, 2020 7:43 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.
Re: ברכות יז : יקרא דאורייתא במתא מחסיא - חתימת התלמוד בבלי
עכשיו קיבלתי מבעל השמועה צילום מהספר, הבה נקרא בתוכו.
"ולא אפשר לן למימר שבענין היום לבד היו דורשין וכו' וחוץ מחאלו שהיו ענין היום באלול היו עוסקין באלול במסכתא אחת מן התלמוד וכו' "
ספר העיתים חתימת השס בקיבוץ האמוראים 2.PNG[/attachment] [attachment=0]
"ולא אפשר לן למימר שבענין היום לבד היו דורשין וכו' וחוץ מחאלו שהיו ענין היום באלול היו עוסקין באלול במסכתא אחת מן התלמוד וכו' "
ספר העיתים חתימת השס בקיבוץ האמוראים 2.PNG[/attachment] [attachment=0]
- קבצים מצורפים
-
- ספר העיתים חתימת השס בקיבוץ האמוראים 2.PNG (246.15 KiB) נצפה 662 פעמים
-
- ספר העיתים חתימת השס בקיבוץ האמוראים 1.PNG (218.89 KiB) נצפה 662 פעמים
נערך לאחרונה על ידי כּוֹתָר ב ב' ינואר 20, 2020 7:39 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.
Re: ברכות יז : יקרא דאורייתא במתא מחסיא - חתימת התלמוד בבלי
ייש"כ על מציאת מראה-המקום. נסיתי לחפש מקופיא, ולא עלתה בידי, ומשכך - תמהתי אם בכלל נמצא קטע זה בידינו.
ועתה, תו"ד במילים פשוטות:
ב' פירושים "שמענו" בשמועה זו -
א) שמלבד העסק "בענין היום" ובהלכות החג, בכל "כלה" היו מסיימים מסכת-גמרא שלמה; והיינו "שבחא דמתיבתא" (כגרסתו בגמ') - סיום הש"ס (לא עמוד האש!).
ב) שהי' יורד עליהם עמוד אש מן השמים בעת עסקם בתורה, והיינו "שבחא דמתיבתא".
כמדומני, שמוסר-ההשכל העולה מכך - חזק הוא אף בלא איחוד ב' הפירושים לחינם, ואדרבא.
ועתה, תו"ד במילים פשוטות:
ב' פירושים "שמענו" בשמועה זו -
א) שמלבד העסק "בענין היום" ובהלכות החג, בכל "כלה" היו מסיימים מסכת-גמרא שלמה; והיינו "שבחא דמתיבתא" (כגרסתו בגמ') - סיום הש"ס (לא עמוד האש!).
ב) שהי' יורד עליהם עמוד אש מן השמים בעת עסקם בתורה, והיינו "שבחא דמתיבתא".
כמדומני, שמוסר-ההשכל העולה מכך - חזק הוא אף בלא איחוד ב' הפירושים לחינם, ואדרבא.
Re: ברכות יז : יקרא דאורייתא במתא מחסיא - חתימת התלמוד בבלי
צע"ג איך יתכן שמסכתות שבת ומעילה נלמדו בפרק זמן שווה.
(לא כתבתי בבא בתרא, כי היא הפכה למסכת ארוכה רק בדור שאחרי הרשב"ם...)
Re: ברכות יז : יקרא דאורייתא במתא מחסיא - חתימת התלמוד בבלי
הוא כותב שלימוד זה היה נוסף הלכות החג, אז כנראה כשעסקו במסכת מעילה, השקיעו יותר זמן בהלכות החג.