שובבי"ם

שלח תגובה
הודעה
מחבר
יוסי אוסטרן
הודעות: 5
הצטרף: ב' ינואר 20, 2020 7:47 pm

שובבי"ם

#1 שליחה על ידי יוסי אוסטרן » ש' ינואר 25, 2020 9:38 pm

מה התפקיד של בחור ישיבה/ אברך לעשות בימי השובבי"ם.

אורח

Re: שובבי"ם

#2 שליחה על ידי אורח » ש' ינואר 25, 2020 10:48 pm

[quote="יוסי אוסטרן" post_id=4908 user_id=270]
מה התפקיד של בחור ישיבה/ אברך לעשות בימי השובבי"ם.
[/quote]

ללמוד תורה

אליקים
הודעות: 361
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2018 11:40 am

Re: שובבי"ם

#3 שליחה על ידי אליקים » ש' ינואר 25, 2020 11:18 pm

נא לפרט לאיזה מגזר השואל משתייך. נפק"מ קריטית לתשובה.

אורח

Re: שובבי"ם

#4 שליחה על ידי אורח » ב' ינואר 27, 2020 11:40 am

השאלה צריכה להתחיל מה צריכים לעשות כל השנה, ואח"כ להבין מה נתייחדו ימי השובי"ם ורק אח"כ ניתן לגשת לשאלה הנ"ל

כּוֹתָר
הודעות: 1258
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

Re: שובבי"ם

#5 שליחה על ידי כּוֹתָר » ד' פברואר 05, 2020 5:59 pm

איתא בספה"ק בשם האר"י הק', שימי השובבי"ם מסוגלים מאד לשוב ולתקן את הפגמים במדת היסוד. כי בשבועות אלו שבהם קורין את פרשיות שובבי"ם, מתעורר התיקון שהיה בגלות מצרים שנתקנה מדת היסוד. שהנשמות שנשתעבדו בגלות מצרים הן אותן הניצוצות של הנשמות שנפגמו ע"י אדם הראשון בפגם מדת היסוד, והתגלגלו שוב בדור המבול, אך אז נהיה הפגם יותר גרוע, עד שנתקנו בגלות מצרים. לכן שבועות אלו מסוגלים מאד לתקן ולעשות תשובה על פגמים אלו.

ועל פגם הברית תקנו קדמונינו ז"ל להתענות ולעשות תשובה בימי פרשיות של שובבי"ם, כידוע מספה"ק. והנה הגם שנתמעטו כעת כח הדורות ואינם יכולים לעשות סיגופים ותעניות, עכ"ז מי שנוגע יראת ה' בלבבו צריך להתאמץ בכל יכלתו ולעשות תשובה על זה החטא, כי גדול הוא מנשוא. ובפרט בימי פרשיות של שובבי"ם המסוגלים לכך וכו'. ועיקר התשובה הוא ע"י תורה, תפלה וצדקה. ובפרט בלימוד תורה שבע"פ וכו', בזה הוא מקבץ חלקי הטוב והניצוצין קדישין ומברר אותן מתוך הקליפות להוציא בולעם מפיהם בסוד ח'יל ב'לע ו'יקיאנו (איוב כ,טו) – שהר"ת חב"ו הוא שם הק' של תיקון הפגמים – וזהו עיקר התיקון של פגם הברית.

(אוהב ישראל פרשת ויחי (ד"ה ויקרא יעקב)

כּוֹתָר
הודעות: 1258
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

Re: שובבי"ם

#6 שליחה על ידי כּוֹתָר » ה' פברואר 06, 2020 12:21 pm

בספר קרבן אהרן (מובא ביסוה"ע ח"ב פ"ה,ה), "כי האיש שהוא תקוע בתאוות החומריות והעריבות אליו, בודאי לא ינתק נפשו מהם אלא בסבה חזקה וכו', והסימן בזה, כאשר מעתה ולהבא יתחזק נפשו בחוזק נפלא, ויקנה לנפשו ולדעתו את הדעת הטוב, עד שימאיס ויקוץ בעריבות החומריות".

התפקיד העיקרי בימי השובבי"ם, להגיע ל"סיבה החזקה" שבעקבותיה תתחזק נפשו בחוזק נפלא. שאם לא כן הרי כל ימיו אדם מדשדש במקום אחד, כל אימת שמצליח לצעוד צעד קדימה מיד אח"כ הוא שב אחורנית, אם זוכה כבר לאיזה זמן של עליה הנה לאחר מכן באה ירידה והוא שב ונופל, היצה"ר דואג תמיד ליישר איתו את החשבון, ולמעשה אינו זז ממקומו. ומי שהוא בעל נפש לא ינוח ולא ישקוט בימים אלו, ולא יסתפק ביום אחד טוב או בשבוע טוב העובר עליו, אלא יעמיק ויתבונן על עתידו. ולא יהא מאותם שנאמר עליהם לא יחפוץ כסיל בתבונה כי אם בהתגלות לבו (משלי יח,ב), שעל כסיל זה נאמר (שם כו,יא) ככלב שב על קיאו כסיל שונה באולתו. בימי השובבי"ם צריכה לאחוז את האדם טלטלה עזה, עד שימצא את הסיבה החזקה להתנתק.
ובאופן מיוחד מסוגלים לכך הסדרים שנקבעו לימי השובבי"ם, שאם בזמנים רגילים אדם רחוק מהתבוננות מעמיקה על העבר על ההוה ועל העתיד שלו, ועל דרכו אשר הוא הולך בה, וכדאיתא בבית אברהם: ולאן אתה הולך, לאן מובילה אותך הדרך שאתה הולך בה ומה יהא בסופך, האם יש מוצא לדרך הזאת או שהיא דרך ללא מוצא. אכן הסדרים המיוחדים של שובבי"ם, "ותקם בעוד לילה", ולימוד חמש שעות בלא הפסק, מתוך מיעוט שינה ומיעוט נוחיות – הם זעזוע לגוף, שמוציאים אותו מסדריו הרגילים ומנוחיות החיים. וכל זאת בצירוף עם הזעזוע הפנימי שבנפש, ע"ד שכתב רבינו יונה בריש שערי תשובה (שער א, טו), עה"פ פלגי מים ירדו עיני על לא שמרו תורתך, לא אמר על לא שמרתי תורתך, אבל אמר "לא שמרו" על העינים שלא שמרו תורתך, שעל פגם שמירת העינים הורדתי פלגי מים. וזהו ביטוי לזעזוע הפנימי, שפלגי מים – נהרי דמעות אינם באים אלא מתוך זעזוע נפשי עמוק. והזעזוע הפנימי יחד עם הטלטלה הגדולה של הגוף מביאים את האדם לכך שלא ינוח ולא ישקוט עדי יגיע לסיבה החזקה, שהיא ה"תחלה" הנדרשת בימים אלו.

הדבר תלוי באיזו מדה הוא שקוע בעולם החומרי, ויש שבשביל להתנתק הוא צריך לבחי' כי תצא למלחמה – כל יציאתך לא תהא אלא במחנה, שלוחם יחידי אינו יכול להתמודד במלחמה כי אם במחנה של כיתת לוחמים. וכדי לזכות ל"יציאת מצרים" צריך שתהא יציאתך במחנה, בקבוצה מאוחדת של מבקשי ה', שמכוחה יכולים לחולל את היציאה וההתנתקות בבחי' ותשאני רוח.

(דרכי נועם וארא תשס"ב)

איינער מענטש
הודעות: 127
הצטרף: ה' מרץ 28, 2019 2:12 pm
עיסוק תורני: חבר פורום נדברו

Re: שובבי"ם

#7 שליחה על ידי איינער מענטש » א' פברואר 09, 2020 8:05 pm

באמת אין בספרות הליטאית שום התייחסות לשובבי"ם?

כּוֹתָר
הודעות: 1258
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

Re: שובבי"ם

#8 שליחה על ידי כּוֹתָר » ב' פברואר 10, 2020 7:33 pm

איינער מענטש כתב: באמת אין בספרות הליטאית שום התייחסות לשובבי"ם?
יש ספר חדש מרבי שריה דבילצקי - שיחות על שובבי"ם בשם "עת לדרוש"

אורח

Re: שובבי"ם

#9 שליחה על ידי אורח » ש' פברואר 15, 2020 10:47 pm

[quote="איינער מענטש" post_id=5068 user_id=176]
באמת אין בספרות הליטאית שום התייחסות לשובבי"ם?
[/quote]

בקעלם יש קבלה מהגרי"ס, שבשובבי"ם לומדים בימי שני וחמישי עד כלות הכוחות.

שלח תגובה