השמות מאחורי המזוזה

בירורי הלכות וחקרי מנהגי ישראל
שלח תגובה
הודעה
מחבר
הצעיר באלפי
הודעות: 21
הצטרף: ה' פברואר 07, 2019 10:19 pm

השמות מאחורי המזוזה

#1 שליחה על ידי הצעיר באלפי » ד' פברואר 13, 2019 9:45 pm

כידוע לכל מי שלמד הל' מזוזה, או שפתח המזוזה שלו בבית, מצד השני של המזוזה יש שתי שמות, א' המפורסם יותר והוא שם שד-"י, והשני הוא השם "כוזו במוכסז כוזו".

השם שד-"י נחלקו הראשונים היכן לכותבו, דעת השו"ע (רפח י"ד) דיש לכותבו נגד תיבת "והיה" מפרשת 'והיה אם שמע',
אך הרמ"א הביא דעת הרמב"ם והרא"ש ועוד דיש לכותבו נגד מקום הריק דהיינו הרויח ליד תיבת והיה הנ"ל, וכן נוהגין (אשכנזים עכ"פ).
א' מהטעמים לשי' זו הוא דקדושת האותיות נתפסין בקלף עד לעבר השני, וא"כ מהיכ"ת דניתן ליכתוב נגד האותיות, ולכן כותבים במקום הריוח.

אמנם כשהביא הרמ"א השם השני דהיינו "כוזו במוכסז כוזו", כתב דיש לכותבו נגד "ה' אלקינו ה" שבשמע ישראל,
ולא הביא ב' דעות בזה או יש לכותבו נגד ממש, או מעל לאותיות רק מכונים נגדם,
ואכן מנהג העולם הוא לכתוב שם זו מכוין ממש מצד השני של הקלף נגד ה' אלקינו ה'.

השאלה הוא האם אין מקום להחמיר ולכותבו שלא כנגדו ממש, רק מכוין נגדו מעל להאותיות ?

משולם
הודעות: 20
הצטרף: ה' ינואר 31, 2019 3:14 am

Re: השמות מאחורי המזוזה

#2 שליחה על ידי משולם » ה' פברואר 14, 2019 2:08 am

להחמיר נגד מנהג העולם?
כה דברי הרמ"א בשו"ע יו"ד סי' שפ"ו: וכן המנהג פשוט ואין להחמיר לשנות במה שלא נהגו אבותינו.
ויש לציין ששם מדובר בדין שבפשטות הוא מדאורייתא, ואין הסבר פשוט למה לא נהגו כן, ואעפ"כ.

אורח

Re: השמות מאחורי המזוזה

#3 שליחה על ידי אורח » ה' פברואר 14, 2019 4:38 am

משולם כתב: להחמיר נגד מנהג העולם?
כה דברי הרמ"א בשו"ע יו"ד סי' שפ"ו: וכן המנהג פשוט ואין להחמיר לשנות במה שלא נהגו אבותינו.
ויש לציין ששם מדובר בדין שבפשטות הוא מדאורייתא, ואין הסבר פשוט למה לא נהגו כן, ואעפ"כ.
האם אין זה סתירה להחמיר בהכרעת הרמ"א כדעת הרמב"ם ועוד שיש לכתוב שד-י נגד מקום הריק, בעוד ששם כוזו וכ'ו אינו עושה כן ?!

משולם
הודעות: 20
הצטרף: ה' ינואר 31, 2019 3:14 am

Re: השמות מאחורי המזוזה

#4 שליחה על ידי משולם » ה' פברואר 14, 2019 11:09 am

כשיש קושיא צריכים לחפש תירוץ, ולא לשנות את המנהג. ובפרט שכאן כל הקושי הוא רק לפי אחד הטעמים לשיטה זו, ואולי ס"ל להרמ"א טעם אחר, ולפיו המנהג. עוד עולה עכשיו בדעתי (בלי עיון בפנים) חילוק פשוט: השם כוזו הוא אותו שם ממש של ה' אלוקינו, רק בחילוף אותיות. משא"כ שם שד"י, וק"ל.

הצעיר באלפי
הודעות: 21
הצטרף: ה' פברואר 07, 2019 10:19 pm

Re: השמות מאחורי המזוזה

#5 שליחה על ידי הצעיר באלפי » ה' פברואר 14, 2019 4:56 pm

משולם כתב: כשיש קושיא צריכים לחפש תירוץ, ולא לשנות את המנהג. ובפרט שכאן כל הקושי הוא רק לפי אחד הטעמים לשיטה זו, ואולי ס"ל להרמ"א טעם אחר, ולפיו המנהג. עוד עולה עכשיו בדעתי (בלי עיון בפנים) חילוק פשוט: השם כוזו הוא אותו שם ממש של ה' אלוקינו, רק בחילוף אותיות. משא"כ שם שד"י, וק"ל.
ייש"כ
זה אכן תירוץ ששמעתי אתמול מחכ"א בבי מדרשא, ומתחילה קיבלתיו, אך אח"כ דנתי לפניו שאם כנים הדברים היאך ניתן להקל ולא לכתוב השם כו"זו במכוין ממש נגד אותו אות שהוא כנגד, והרי הפוסקים מקילים בזה וכותבים שאי"צ להיות ממש נגד השמות, ואכן אני בעצמי ראיתי עשרות מזוזות שאינם מכוונים ממש, אלא בערך, וא"כ הדק""ל.
ואכן אין בכונתי לשנות המנהג השאלה הוא האם יש מקום לאדם פרטי להחמיר בזה, או שיש תי' חד וחלק למה אנחנו לא עושים כן ?

אורח

Re: השמות מאחורי המזוזה

#6 שליחה על ידי אורח » ש' דצמבר 18, 2021 7:45 pm

האם צריך לשרטט בשיטת אלו שמאחורי המזוזה ?

כּוֹתָר
הודעות: 1256
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

Re: השמות מאחורי המזוזה

#7 שליחה על ידי כּוֹתָר » א' דצמבר 19, 2021 5:52 pm

אורח כתב: האם צריך לשרטט בשיטת אלו שמאחורי המזוזה ?
נדמה לי שמסתמכים על השרטוט של המזוזה עצמה ולא משרטטים.

שלח תגובה