סוכה שחמתה מרובה מצילתה

בירורי הלכות וחקרי מנהגי ישראל
שלח תגובה
הודעה
מחבר
יהושע
הודעות: 89
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 9:12 am

סוכה שחמתה מרובה מצילתה

#1 שליחה על ידי יהושע » ב' יולי 13, 2020 12:24 pm

סוכה שחמתה מרובה מצילתה, ויש ז טפחים באמצע הסוכה שצילתה מרובה,
האם נכשיר אותו מקום אם יש פחות מד' אמות עד הדפנות?

כּוֹתָר
הודעות: 1256
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה

#2 שליחה על ידי כּוֹתָר » ב' יולי 13, 2020 7:01 pm

הסוכה פסולה, וזה המקרה עליו המשנה דיברה.

רק אם יש צורת הפתח או מחיצות שמפרידים את הקטע המוצל משאר הסוכה אז אפשר להתירה.

ענף עץ אבות
הודעות: 136
הצטרף: ד' אפריל 29, 2020 10:41 pm

Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה

#3 שליחה על ידי ענף עץ אבות » ב' יולי 13, 2020 8:56 pm

עי' ביכו"י [תרלא סק"ב] שנסתפק בזה, ואכן הכריע כדברי ר' @דוד ריזל שליט"א
שיש לדונו כאויר שאין אומרים בו דופן עקומה. אמנם בתוספת ביכורים [שם] שדן להתיר, יעו"ש.

יהושע
הודעות: 89
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 9:12 am

Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה

#4 שליחה על ידי יהושע » ג' יולי 14, 2020 11:54 am

ענף עץ אבות כתב: עי' ביכו"י [תרלא סק"ב] שנסתפק בזה, ואכן הכריע כדברי ר' @דוד ריזל שליט"א
שיש לדונו כאויר שאין אומרים בו דופן עקומה. אמנם בתוספת ביכורים [שם] שדן להתיר, יעו"ש.
טעות, הביכורי יעקב הסתפק רק על סוכה שרובו צלתה מרובה, רק יש ז' על ז' שחמתה מרובה.

יהושע
הודעות: 89
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 9:12 am

Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה

#5 שליחה על ידי יהושע » ג' יולי 14, 2020 11:54 am

דוד ריזל כתב: הסוכה פסולה, וזה המקרה עליו המשנה דיברה.

רק אם יש צורת הפתח או מחיצות שמפרידים את הקטע המוצל משאר הסוכה אז אפשר להתירה.
מסכים עם הדין, השאלה מה הסברא.

כּוֹתָר
הודעות: 1256
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה

#6 שליחה על ידי כּוֹתָר » ג' יולי 14, 2020 1:40 pm

הסברא היא, שהכל סוכה אחת, ומה פתאום שניקח קטע מסוים ונאמר שהוא סוכה בפני עצמו.

יהושע
הודעות: 89
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 9:12 am

Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה

#7 שליחה על ידי יהושע » ג' יולי 14, 2020 3:42 pm

דוד ריזל כתב: הסברא היא, שהכל סוכה אחת, ומה פתאום שניקח קטע מסוים ונאמר שהוא סוכה בפני עצמו.
כמו שעושים בחלק שגבוה מעשרים אמה, למה לא נעשה כך גם בחלק שחתמה מרובה מצלתה?

כּוֹתָר
הודעות: 1256
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה

#8 שליחה על ידי כּוֹתָר » ג' יולי 14, 2020 4:06 pm

מה אתה מתכוון בגבוה מעשרים אמה ? אתה יכול להסביר את המקרה ולהביא מקור ?

יהושע
הודעות: 89
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 9:12 am

Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה

#9 שליחה על ידי יהושע » ג' יולי 14, 2020 4:24 pm

דוד ריזל כתב: מה אתה מתכוון בגבוה מעשרים אמה ? אתה יכול להסביר את המקרה ולהביא מקור ?
איצטבא

יהושע
הודעות: 89
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 9:12 am

Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה

#10 שליחה על ידי יהושע » ג' יולי 14, 2020 4:29 pm

גם יש לחקור כשיש פחות מג' אויר משני צדדי הסכך, וז' טפחים סכך שצלתה מרובה, אבל בצירוף האוויר מהצדדים חמתה מרובה, לכאורה מסתבר שכשר ואויר מהצדדים לא שייך לסכך, ואעפ"כ נחשב הדפנות מחוברים לסכך משום לבוד, עכשיו מה יהיה הדין אם במקום אויר יהיה סכך חמתה מרובה למה לא נימא לבוד מהדפנות עד תחילת הסכך שצלתה מרובה ויהיה כשר.

כּוֹתָר
הודעות: 1256
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה

#11 שליחה על ידי כּוֹתָר » ג' יולי 14, 2020 4:50 pm

יהושע כתב:
דוד ריזל כתב: מה אתה מתכוון בגבוה מעשרים אמה ? אתה יכול להסביר את המקרה ולהביא מקור ?
איצטבא
באיטבא, אז המציאות בקרקע מראה שזה קטע נפרד מהסוכה.

יהושע
הודעות: 89
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 9:12 am

Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה

#12 שליחה על ידי יהושע » ג' יולי 14, 2020 6:23 pm

דוד ריזל כתב:
יהושע כתב:
דוד ריזל כתב: מה אתה מתכוון בגבוה מעשרים אמה ? אתה יכול להסביר את המקרה ולהביא מקור ?
איצטבא
באיטבא, אז המציאות בקרקע מראה שזה קטע נפרד מהסוכה.
אם כוונתך שעצם האיצטבא מראה על שני מקומות נפרדים, אז האם כשיהיה איצטבא במקום הצל מרובה נכשיר? ואם כוונתך שהאיצטבא מראה שזה פסול וזה כשר, אז גם פה חלק הסכך המדולל ברובו מראה שזה קטע פסול.

כּוֹתָר
הודעות: 1256
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה

#13 שליחה על ידי כּוֹתָר » ד' יולי 15, 2020 12:35 pm

אני מעלה את מראי המקומות כדי שגם אני ועוד שכמותי יוכלו להיכנס לסוגיא:

סוכה דף ד' ע"א:
היתה גבוהה מעשרים אמה ובנה בה איצטבא -
כנגד דופן האמצעי על פני כולה ויש בה הכשר סוכה כשרה.
ומן הצד - אם יש משפת איצטבא לכותל ד"א פסולה, פחות מארבע אמות כשרה.
וכו',
היתה גבוהה מכ' אמה ובנה איצטבא באמצעיתה, אם יש משפת איצטבא ולדופן ארבע אמות לכל רוח ורוח פסולה פחות מארבע אמות כשרה.

כּוֹתָר
הודעות: 1256
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה

#14 שליחה על ידי כּוֹתָר » ד' יולי 15, 2020 4:03 pm

מצאתי גמרא שמדברת על נידון דומה עם אפשר לחלק סוכה ל- 2 סוכות.
והחתה מרובה מצילתה תיפסל.

דף יט.
"מאי פסל היוצא מן הסוכה ?
אמר עולא: קנים היוצאים לאחורי סוכה.
וכו'
רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן: לא נצרכה אלא לסוכה שרובה צלתה מרובה מחמתה, ומעוטה חמתה מרובה מצלתה, מהו דתימא תפסל בהך פורתא קא משמע לן.

תיבת גמא
הודעות: 5
הצטרף: א' נובמבר 27, 2022 9:02 am

Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה

#15 שליחה על ידי תיבת גמא » א' נובמבר 27, 2022 4:58 pm

יהושע כתב: גם יש לחקור כשיש פחות מג' אויר משני צדדי הסכך, וז' טפחים סכך שצלתה מרובה, אבל בצירוף האוויר מהצדדים חמתה מרובה, לכאורה מסתבר שכשר ואויר מהצדדים לא שייך לסכך, ואעפ"כ נחשב הדפנות מחוברים לסכך משום לבוד, עכשיו מה יהיה הדין אם במקום אויר יהיה סכך חמתה מרובה למה לא נימא לבוד מהדפנות עד תחילת הסכך שצלתה מרובה ויהיה כשר.
כמדומה י,ל משום שבלבוד בעינן אויר דוקא , וכאן ממנ,פ אם מתייחסים לסכך שנמצא בתוך הג,ט א,כ הוא חוצץ בעצמו, ואם נדון עליו שהוא סכך כשר, אז שוב הוי חמתו ממ,צל..

שלח תגובה