סוכה שחמתה מרובה מצילתה
סוכה שחמתה מרובה מצילתה
סוכה שחמתה מרובה מצילתה, ויש ז טפחים באמצע הסוכה שצילתה מרובה,
האם נכשיר אותו מקום אם יש פחות מד' אמות עד הדפנות?
האם נכשיר אותו מקום אם יש פחות מד' אמות עד הדפנות?
Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה
הסוכה פסולה, וזה המקרה עליו המשנה דיברה.
רק אם יש צורת הפתח או מחיצות שמפרידים את הקטע המוצל משאר הסוכה אז אפשר להתירה.
רק אם יש צורת הפתח או מחיצות שמפרידים את הקטע המוצל משאר הסוכה אז אפשר להתירה.
-
- הודעות: 136
- הצטרף: ד' אפריל 29, 2020 10:41 pm
Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה
עי' ביכו"י [תרלא סק"ב] שנסתפק בזה, ואכן הכריע כדברי ר' @דוד ריזל שליט"א
שיש לדונו כאויר שאין אומרים בו דופן עקומה. אמנם בתוספת ביכורים [שם] שדן להתיר, יעו"ש.
שיש לדונו כאויר שאין אומרים בו דופן עקומה. אמנם בתוספת ביכורים [שם] שדן להתיר, יעו"ש.
Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה
טעות, הביכורי יעקב הסתפק רק על סוכה שרובו צלתה מרובה, רק יש ז' על ז' שחמתה מרובה.ענף עץ אבות כתב: ↑ עי' ביכו"י [תרלא סק"ב] שנסתפק בזה, ואכן הכריע כדברי ר' @דוד ריזל שליט"א
שיש לדונו כאויר שאין אומרים בו דופן עקומה. אמנם בתוספת ביכורים [שם] שדן להתיר, יעו"ש.
Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה
הסברא היא, שהכל סוכה אחת, ומה פתאום שניקח קטע מסוים ונאמר שהוא סוכה בפני עצמו.
Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה
כמו שעושים בחלק שגבוה מעשרים אמה, למה לא נעשה כך גם בחלק שחתמה מרובה מצלתה?
Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה
גם יש לחקור כשיש פחות מג' אויר משני צדדי הסכך, וז' טפחים סכך שצלתה מרובה, אבל בצירוף האוויר מהצדדים חמתה מרובה, לכאורה מסתבר שכשר ואויר מהצדדים לא שייך לסכך, ואעפ"כ נחשב הדפנות מחוברים לסכך משום לבוד, עכשיו מה יהיה הדין אם במקום אויר יהיה סכך חמתה מרובה למה לא נימא לבוד מהדפנות עד תחילת הסכך שצלתה מרובה ויהיה כשר.
Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה
אם כוונתך שעצם האיצטבא מראה על שני מקומות נפרדים, אז האם כשיהיה איצטבא במקום הצל מרובה נכשיר? ואם כוונתך שהאיצטבא מראה שזה פסול וזה כשר, אז גם פה חלק הסכך המדולל ברובו מראה שזה קטע פסול.
Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה
אני מעלה את מראי המקומות כדי שגם אני ועוד שכמותי יוכלו להיכנס לסוגיא:
סוכה דף ד' ע"א:
היתה גבוהה מעשרים אמה ובנה בה איצטבא -
כנגד דופן האמצעי על פני כולה ויש בה הכשר סוכה כשרה.
ומן הצד - אם יש משפת איצטבא לכותל ד"א פסולה, פחות מארבע אמות כשרה.
וכו',
היתה גבוהה מכ' אמה ובנה איצטבא באמצעיתה, אם יש משפת איצטבא ולדופן ארבע אמות לכל רוח ורוח פסולה פחות מארבע אמות כשרה.
סוכה דף ד' ע"א:
היתה גבוהה מעשרים אמה ובנה בה איצטבא -
כנגד דופן האמצעי על פני כולה ויש בה הכשר סוכה כשרה.
ומן הצד - אם יש משפת איצטבא לכותל ד"א פסולה, פחות מארבע אמות כשרה.
וכו',
היתה גבוהה מכ' אמה ובנה איצטבא באמצעיתה, אם יש משפת איצטבא ולדופן ארבע אמות לכל רוח ורוח פסולה פחות מארבע אמות כשרה.
Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה
מצאתי גמרא שמדברת על נידון דומה עם אפשר לחלק סוכה ל- 2 סוכות.
והחתה מרובה מצילתה תיפסל.
דף יט.
"מאי פסל היוצא מן הסוכה ?
אמר עולא: קנים היוצאים לאחורי סוכה.
וכו'
רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן: לא נצרכה אלא לסוכה שרובה צלתה מרובה מחמתה, ומעוטה חמתה מרובה מצלתה, מהו דתימא תפסל בהך פורתא קא משמע לן.
והחתה מרובה מצילתה תיפסל.
דף יט.
"מאי פסל היוצא מן הסוכה ?
אמר עולא: קנים היוצאים לאחורי סוכה.
וכו'
רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן: לא נצרכה אלא לסוכה שרובה צלתה מרובה מחמתה, ומעוטה חמתה מרובה מצלתה, מהו דתימא תפסל בהך פורתא קא משמע לן.
Re: סוכה שחמתה מרובה מצילתה
כמדומה י,ל משום שבלבוד בעינן אויר דוקא , וכאן ממנ,פ אם מתייחסים לסכך שנמצא בתוך הג,ט א,כ הוא חוצץ בעצמו, ואם נדון עליו שהוא סכך כשר, אז שוב הוי חמתו ממ,צל..יהושע כתב: ↑ גם יש לחקור כשיש פחות מג' אויר משני צדדי הסכך, וז' טפחים סכך שצלתה מרובה, אבל בצירוף האוויר מהצדדים חמתה מרובה, לכאורה מסתבר שכשר ואויר מהצדדים לא שייך לסכך, ואעפ"כ נחשב הדפנות מחוברים לסכך משום לבוד, עכשיו מה יהיה הדין אם במקום אויר יהיה סכך חמתה מרובה למה לא נימא לבוד מהדפנות עד תחילת הסכך שצלתה מרובה ויהיה כשר.