הכרת טוב בפניו של מטיב - לשם מה? הרי מפסיד ממעלת המצוה בכך

עניני אגדה ומחשבת ישראל, יסודי המוסר ועבודת ה'
שלח תגובה
הודעה
מחבר
ענף עץ אבות
הודעות: 136
הצטרף: ד' אפריל 29, 2020 10:41 pm

הכרת טוב בפניו של מטיב - לשם מה? הרי מפסיד ממעלת המצוה בכך

#1 שליחה על ידי ענף עץ אבות » ד' מאי 06, 2020 10:02 pm

אחת המדריגות הגבוהות בקיום המצות בכללות, היא כאשר מקיימים אותם בהצנע לכת עם אלוקיך (עי' סוכה מ"ט ע"ב).
וכן מרחיב בענין זה בחוה"ל (שער הבטחון פ"ד ד"ה אבל פרוש החלק החמישי):
ויזהר כפי יכלתו בכל זה להסתירו ממי שאין צריך לו להודיע, כי בהיותו נסתר, יהיה שכרו יותר גדול ממה שיהיה אם יהיה נודע. ומה שלא יוכל להסתירו, יזכר בו השורש אשר הקדמנו, כי התועלת והנזק לא יהיה מן הברואים, כי אם ברשות הבורא ית'. וכאשר יגלגל הבורא על ידו מצוה, יחשב בלבו, כי הוא טובה מאת הבורא יתעלה, שהטיב בה אליו, ואל ישמח בשבח אותו בני אדם עליה, ואל יחפץ בכבודם בעבורה, ויביאהו זה להתגאות במעשהו, ויפסיד לבו וכוונתו לאלקים ויפסיד מעשהו ויאבד שכרו.
מדברים אלו יש ללמוד לכאו' הוראה ומחשבה מעשית ממעשים שבכל יום ויום, כשהאדם זוכה ועושה טובה לזולתו,
הרי שמצד המיטיב היה יותר ראוי וכדאי שזולתו לא ישיב לו ב"ישר כח" או בכל מחווה אחר של הכרת הטוב,
משום שכל הודאה מעוררת בקרב המיטיב בחינה של גאוה או סיפוק מעשית החסד שעשה.
אלא שמאידך, ברור שמצדו של הזולת שקיבל את הטובה, רובצת חובה של "דרך ארץ" להכיר בטובתו של חבירו,
כי אחרת יפול לבאר שחת שלבסוף מגיע לידי כפירה בטובתו של בוראו כמבואר בחז"ל.
אך מצד זוית ראייתו של המיטיב, יותר היה כדאי שלא יקבל שום מחווה של טובה. כך לכאו' יוצא מפשטם של דברים.
אלא שאם זה נכון, צ"ע מדוע צריך להכיר את הטובה בפניו של המטיב,
שילך לביתו ויסגור את הדלת אחריו ושם יעורר את עצמו להתבונן ולהעריך את לבבו הטוב של אותו חבר שהטיב לו.
נערך לאחרונה על ידי ענף עץ אבות ב ד' מאי 06, 2020 10:12 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ענף עץ אבות
הודעות: 136
הצטרף: ד' אפריל 29, 2020 10:41 pm

Re: הכרת טוב בפניו של מטיב - לשם מה?

#2 שליחה על ידי ענף עץ אבות » ד' מאי 06, 2020 10:09 pm

אמנם במחשבה נוספת, כנראה שלא הכל עובד אצלינו ע"פ הידיעות שיש לנו מחז"ל...
וככלות הכל אדם זה אדם, ומי שמטיב עם זולתו הרי שהוא מרגיש בצורך טבעי שיכירו לו טובה על מעשיו,
ונכון שיש מעלה גדולה ועצומה יותר אם לא היו מכירים לו טובה על כך, אך בסופו של דבר לא כולנו בעלי מדרגות, וממילא נדרש להודות בפנים.
אך עדיין זה לא מניח את דעתי לגמרי, משום שבחוה"ל (לעיל באותו פרק בד"ה אבל פרוש החלק השלישי) עומד באמת להסביר מה
בכלל הרעיון של "הכרת הטוב" [הרי בפשוטו המיטיב הוא רק צינור שמעביר את ההטבה שבין כה נקצבה עבורו משמים], וז"ל:
וכן כשיבקש מאחד מהם חפץ, שיהיה אצלו החלש והחזק מהם שוה בעשותו, ויבטח בהשלמתו על האלקים יתברך. ואם ישלם על ידי אחד מהם, יודה הבורא יתברך, אשר השלים חפצו. ויודה למי שנעשה על ידו, על לבו הטוב לו. ושהבורא הביא תועלתו על ידו. ובידוע, שאין הבורא מגלגל טובה אלא על ידי הצדיקים, ומעט הוא שמתגלגל הפסד על ידיהם. כמ"ש חז"ל (ב"ב קי"ט ע"ב), מגלגלין זכות ע"י זכאי וחובה ע"י חייב. ואמר הכתוב (משלי יב, כא) לא יאונה לצדיק כל און. ואם לא ישלם לו על ידיהם, אל יאשימם ואל יתלה בהם קצור. אך יודה לאלקים, אשר בחר לו הטוב בזה. וישבחם כפי שידע מהשתדלם לעשות חפצו, אף על פי שלא נשלם כרצונו וכרצונם לו
והנה אם כנים הדברים שה"הכרת הטוב" בפניו של המיטיב הוא רק בשל קטנותו של האדם שזקוק לגושפנקא על מעשיו.
הרבה יותר מובן לי שכך צריך לעשות כאשר באמת עשה משהו בפועל והשלים את מעשה ההטבה.
אבל באופן השני שלא הצליח להשלים את המעשה, מדוע כ"כ חשוב שיבואו ויכירו לו טובה ג"כ באותה מדה ממש משום לבו ורצונו הטוב,
הרי כאן גם המטיב שניסה להטיב אך לא הצליח, מבין שלא כ"כ מגיע לו "הכרת הטוב" שהרי סכ"ס הוא פספס את הרכבת ולא הצליח להטיב.
א"כ הייתי מצפה שבאופן כזה ה"מכיר טובה" יקפוץ על הרכבת, ולא יכיר לו טובה כ"כ עזה, אלא בשפה רפה, ואת ההשלמות של
ה"הכרת הטוב" ימשיך לעשות בביתו בינו לבין עצמו. אבל מדוע להפסיד את המנסה להטיב שיקבל את שכרו בכבוד של "הכרת הטוב".
בתקוה שהאריכות שלי לא מתישה את המעיינים.

חפץ בחיים
הודעות: 33
הצטרף: ו' אפריל 24, 2020 1:12 am

Re: הכרת טוב בפניו של מטיב - לשם מה? הרי מפסיד ממעלת המצוה בכך

#3 שליחה על ידי חפץ בחיים » ה' מאי 07, 2020 9:52 am

ידוע, כי הגשמיות של השני היא הרוחניות שלך. רוצה לומר, אין עסקך בעבודת ד' של חברך כלל ועל כן אם הוא צריך כסף, למשל, עליך להלוות לו ולא לבטוח בשבילו בד' (אם הנך יכול כמובן) ומשום כך כאשר חברך עושה לך טובה עליך להודות לו ולשמח אותו ולהשאיר לו את עבודת ד' שלו לעצמו.

ענף עץ אבות
הודעות: 136
הצטרף: ד' אפריל 29, 2020 10:41 pm

Re: הכרת טוב בפניו של מטיב - לשם מה? הרי מפסיד ממעלת המצוה בכך

#4 שליחה על ידי ענף עץ אבות » ה' מאי 07, 2020 10:05 am

חפץ בחיים כתב: ידוע, כי הגשמיות של השני היא הרוחניות שלך. רוצה לומר, אין עסקך בעבודת ד' של חברך כלל ועל כן אם הוא צריך כסף, למשל, עליך להלוות לו ולא לבטוח בשבילו בד' (אם הנך יכול כמובן) ומשום כך כאשר חברך עושה לך טובה עליך להודות לו ולשמח אותו ולהשאיר לו את עבודת ד' שלו לעצמו.
זה נכון,
אך האם היסוד הזה הוא כפשוטו ממש, שאין לחשוב כלל הרוחניות של השני. רק גשמיות נטו.
או שמא וכך מסתבר, דפשיטא שמכ"ש שראוי לדאוג לרוחניותו של השני, שזה מביאו לחיי העוה"ב [ע"ד מעלת רבו יותר מאביו]
אלא שהגרי"ס עורר כנגד המכשלה המצויה, שבנ"א שוכחים שיש לאחרים גם צרכים גשמיים, ומתוך שכחה זו מעוותים את כל הבין אדם לחברו,
דוגאים כביכול לרוחניות, ובעצם הכל הוא מסווה של אנוכיות וחוסר מחשבה נכונה על טובת הזולת. וכמעשים שבכל יום עד עצם היום הזה.
אולם באופן סביר, וכמו הנידון של החוה"ל, במי שניסה לעזור אך לא הצליח, האם המיעוט כבוד של "הכרת הטוב" תחסיר לו משהו מהעוה"ז שלו?
אני חושב שאצל רבים יתקבל בהבנה מה שלא מכירים טובה כ"כ גדולה על מעשה שלא נעשה [למרות שלאמיתו של דבר אין חילוק, וכדביאר בחוה"ל].
ואם כנים דברי, הרי שאדרבה כאן בודאי שיש ליתנה ראש לדאוג לרוחניות, שאינה על חשבון שום גשמיות.

ענף עץ אבות
הודעות: 136
הצטרף: ד' אפריל 29, 2020 10:41 pm

Re: הכרת טוב בפניו של מטיב - לשם מה? הרי מפסיד ממעלת המצוה בכך

#5 שליחה על ידי ענף עץ אבות » ה' מאי 07, 2020 10:09 am

נשאל עוד שאלה, ומה יהיה כאשר ראובן יודע ברורות ששמעון מטיבו מעדיף שלא יכירו לו טובה [כגון שמודיע ע"כ מפורשות לכל מכיריו],
האם באופן כזה נאמר שראובן צריך להכיר טובה לשמעון באופן שהצעתי,
שילך לביתו ויעמוד מול המראה ויאמר יש"כ ר' שמעון [בעוד ששמעון לא שומע ולא יודע מהכרת הטובה שרוכש לו].

כּוֹתָר
הודעות: 1256
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

Re: הכרת טוב בפניו של מטיב - לשם מה? הרי מפסיד ממעלת המצוה בכך

#6 שליחה על ידי כּוֹתָר » ה' מאי 07, 2020 10:31 am

כשאדם נהנה שאומרים לו יישר כוחך, זה הרגשת סיפוק שהשקעתו הועילה.
אין בזה כבוד וגאווה,
כבוד וגאווה זה כשרוצה שיהללו אותו במידה רבה ובחנופה.

ענף עץ אבות
הודעות: 136
הצטרף: ד' אפריל 29, 2020 10:41 pm

Re: הכרת טוב בפניו של מטיב - לשם מה? הרי מפסיד ממעלת המצוה בכך

#7 שליחה על ידי ענף עץ אבות » ה' מאי 07, 2020 10:50 am

יש בודאי רמות שונות, אך האם אין זה כבוד כלל?
אני אישית חושב שהסיפוק הזה מעורר בקרבי הנאת כבוד. ועל כגון דא אמרו, לב יודע מרת נפשו [שלו ולא של חבירו]

ענף עץ אבות
הודעות: 136
הצטרף: ד' אפריל 29, 2020 10:41 pm

Re: הכרת טוב בפניו של מטיב - לשם מה? הרי מפסיד ממעלת המצוה בכך

#8 שליחה על ידי ענף עץ אבות » ה' מאי 07, 2020 10:55 am

יש"כ על הכיוונים השונים שנאמרו כן בהשכל ובחכמה, ואי"ה אענה בזה את חלקי ומיני ומיניכם יתקלס עילאה.
הלילה עלה ברעיוני דרך אמנם מחודשת, אך עכ"ז לענ"ד יש בזה בכדי לסלק את כל מחשבותי הנז"ל, וכמובן אשמח מאוד מאוד לקבל הכוונה ותיקונים מכל המעיינים.
מה שהיה נראה בענ"ד, שלא בכדי "הודאה" של הכרת הטוב, בנויה באותו שורש ובאותם אותיות של "הודאה" באשמה.
שלמרות שלכאו' הם שני מובנים שונים ובלתי מקושרים, אך כשנתבונן בעומק הענין נראה את הקו המחבר והמאחד בין שניהם,
שבעצם בשניהם יש קושי עצום לאדם להעלות את הדברים "בפני הזולת". הודאה באשמה בודאי קשה מנשוא, שזה מכאיב לב להיות האשם בדבר הבלתי ראוי.
אך חושבני שגם ההודאה של "הכרת הטוב" יש בזה בחינה גדולה של קושי, שבעצם מכריז בריש גלי, שאני דל אישים, הזקוק לעזרת ותמיכת האחרים.
ומאחר שכך, הרי שבודאי שלא יועיל מה שילך ראובן לביתו ויודה "בינו לבין עצמו" על טובתו של שמעון, שהעיקר של ההודאה חסרה מן הספר.
וחשבתי להביא לזה מקור מפרשת ביכורים (דברים כו, ג)
ובאת אל הכהן אשר יהיה בימים ההם ואמרת אליו הגדתי היום לה' אלקיך כי באתי אל הארץ אשר נשבע ה' לאבתינו לתת לנו
ופרש"י במקום
ואמרת אליו - שאינך כפוי טובה
ומעולם היה תמוה בעיני, מה כל פשרו של דבר, מדוע צריך לעלות לירושלים ומדוע צריך לדבר עם הכהן על ההכרת הטוב שיש לנו עם הקב"ה.
אבל לפי הדברים הנ"ל, הרבה יותר מתיישב על הלב, הרי בכדי שההודאה תהיה שלימה, יש מן הצורך לשתף בא אחר השומע את ההודאה,
שבכך מסיר את החוצצים של ה"כוחי ועוצם ידי" [שקיימים בלב של כל אחד מעצם טבעו], ומוציא החוצה את האמת שהוא נצרך שזקוק לישועת ה'
ולאלף אלפי טובות בעבור קיומו וחיותו דבר יום ביומו, ולזה צריך ללכת לכהן שהוא שלוחי דרחמנא לקבל את ההכרת הטובה וההודאה הזו.

שלח תגובה