שאלה ברש"י בפר' יתרו

התבוננות בספר תורת אלוקים ובפרשת השבוע
שלח תגובה
הודעה
מחבר
אורח

שאלה ברש"י בפר' יתרו

#1 שליחה על ידי אורח » ו' ינואר 25, 2019 1:00 pm

רש"י (יח, יט) כותב: עד עכשיו לא היה עבד יכול לברוח ממצרים, שהיתה הארץ מסוגרת, ואלו יצאו ששים ריבוא.
ויש לעיין שמצאנו ששלושים שנה קודם יציאת מצרים יצאו מבני אפרים, וכמבואר בסנהדרין צב: וברש"י שם. וצ"ע.

אליקים
הודעות: 361
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2018 11:40 am

Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו

#2 שליחה על ידי אליקים » ו' ינואר 25, 2019 1:55 pm

אין הכי נמי, הרמב"ם כותב באגרת תימן שהמצרים הרגו אותם כשיצאו. ולפי זה כשרש"י כותב שהארץ מסוגרת אין הכוונה בדווקא שלא היתה אפשרות טכנית כיון שהיו חומות וכו', אלא שמי שהיה יוצא המצרים היו הורגים אותו. אמנם זה דלא כהמדרש רבה בתחילת פרשת בשלח שהפלשתים הרגו את בני אפרים.

אורח

Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו

#3 שליחה על ידי אורח » ו' ינואר 25, 2019 3:40 pm

גם ברש"י בפר' בשלח מבואר כהמדרש, שכתב עה"פ (טו, יד) "חיל אחז יושבי פלשת": מפני שהרגו את בני אפרים שמיהרו את הקץ ויצאו בחזקה, כמפורש בדברי הימים (א' ז, כא) "והרגום אנשי גת", עכ"ל.

אליקים
הודעות: 361
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2018 11:40 am

Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו

#4 שליחה על ידי אליקים » ש' ינואר 26, 2019 9:57 pm

אם כך זו קושיא על הרמב"ם מהמפורש בדברי הימים.

אורח

Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו

#5 שליחה על ידי אורח » א' ינואר 27, 2019 3:04 am

אולי 'אנשי גת' היו כעין 'המוסד' של מצרים....

תלמיד חכמים
הודעות: 63
הצטרף: ב' נובמבר 05, 2018 1:57 pm

Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו

#6 שליחה על ידי תלמיד חכמים » ב' ינואר 28, 2019 2:59 pm

מה דאי אפשר היה לצאת היה כישוף וכוחות טומאה, ואולי דין גרמא למיתתם.

אליקים
הודעות: 361
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2018 11:40 am

Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו

#7 שליחה על ידי אליקים » ב' ינואר 28, 2019 10:31 pm

תלמיד חכמים כתב: מה דאי אפשר היה לצאת היה כישוף וכוחות טומאה, ואולי דין גרמא למיתתם.
כך מפורסם, אבל יש לזה מקור בחז"ל?
כי הרי לפי הנ"ל זה נוגד את המפורש בדה"י.

חיים שיש בהם
הודעות: 22
הצטרף: א' ינואר 27, 2019 2:14 pm

Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו

#8 שליחה על ידי חיים שיש בהם » ג' ינואר 29, 2019 10:43 am

נראה בכוונת 'תלמיד חכמים', שעצם זה שהיה כח ביד אנשי גת הפלשתיים לנצח ולהרוג את בני אפרים, היה בגלל כוחות הטומאה של מצרים.
וזהו דבר חידוש שיש לבדקו.

תלמיד חכמים
הודעות: 63
הצטרף: ב' נובמבר 05, 2018 1:57 pm

Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו

#9 שליחה על ידי תלמיד חכמים » ד' ינואר 30, 2019 11:45 pm

אכן. לזה כיוונתי. לא אכחד שחשבתי על זה תוכ"ד כאן. ואפשר שזה אמת.

חזקי
הודעות: 293
הצטרף: ד' ינואר 30, 2019 7:07 pm

Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו

#10 שליחה על ידי חזקי » ד' ינואר 30, 2019 11:59 pm

אורח כתב: רש"י (יח, יט) כותב: עד עכשיו לא היה עבד יכול לברוח ממצרים, שהיתה הארץ מסוגרת, ואלו יצאו ששים ריבוא.
ויש לעיין שמצאנו ששלושים שנה קודם יציאת מצרים יצאו מבני אפרים, וכמבואר בסנהדרין צב: וברש"י שם. וצ"ע.
תתקן פסוק ט.

חזקי
הודעות: 293
הצטרף: ד' ינואר 30, 2019 7:07 pm

Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו

#11 שליחה על ידי חזקי » ה' ינואר 31, 2019 12:05 am

תלמיד חכמים כתב: מה דאי אפשר היה לצאת היה כישוף וכוחות טומאה, ואולי דין גרמא למיתתם.
ראה מה שכתב האור בענין אור החיים במדבר (כב ה)
ואחד מהם הוא בלעם, והוא אשר יעץ עליהם רעה, ובכשפיו העמיד כישוף לבל יוכל עבד לברוח ממצרים (מכילתא יתרו), והיה מובטח כי לעולם לא יצא עם ישראל ממצרים, ולזה שלח לומר לו הנה עם יצא ממצרים, פירוש היפך הידוע ובטל כח הכשפים עכ"ל.

בפשטות מדברי האור החיים העיכוב הוא ביציאה ממש וזה שכותב "והיה מובטח כי לעולם לא יצא עם ישראל ממצרים".


וראה עוד במזרחי שמות (יד, ב) וז"ל: לפי שבאותו מקום היתה עבודה זרה שלא היתה מניחה עבד לברוח ממצרים.

וראה מה שכתב האבן עזרא שם: לפני בעל צפון - אמרו. כי חרטומי מצרים עשו בדבר המזלות צורות נחושת. וזהו בעל צפון שלא יוכל עבד לברוח ממצרים לעבור הצורה.

ויתכן ליישב את הקושיא הנ"ל, שהמצרים הניחו את המעכבים ביציאה ממצרים לכיון ישראל ואילו שבט אפרים לא עבר דרך בעל צפון. אולם מפשטות דברי המכילתא שהיתה ארץ סגורה ומסוגרת משמע מכל הצדדים. ויתכן לדחוק שהיתה סגורה ומסגורת לכל הצדדים המובילים לארץ ישראל.

אילן גרינוולד
הודעות: 14
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 6:39 pm

Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו

#12 שליחה על ידי אילן גרינוולד » ה' פברואר 07, 2019 3:23 pm

לענ"ד יש ליישב בפשיטות, דאף שיצאו בני אפרים ממצרים, מ"מ כיון שסו"ס מתו מיד, א"כ בפועל לא היתה עדיין מציאות של מי שיצא ממצרים ונשאר חי, וכעת בפרהסיא עם שלם יוצא ממצרים.
ותו לא מידי.

בברכה

אילן גרינוולד

מתודה
הודעות: 639
הצטרף: ד' אוקטובר 17, 2018 1:50 pm

Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו

#13 שליחה על ידי מתודה » ה' פברואר 07, 2019 10:54 pm

אילן גרינוולד כתב: לענ"ד יש ליישב בפשיטות, דאף שיצאו בני אפרים ממצרים, מ"מ כיון שסו"ס מתו מיד, א"כ בפועל לא היתה עדיין מציאות של מי שיצא ממצרים ונשאר חי, וכעת בפרהסיא עם שלם יוצא ממצרים.
ותו לא מידי.
ולזה רש"י קורא "שהיתה הארץ מסוגרת"?
כלומר, כאן אנו נכנסים לשאלה שנידונה בתחילת האשכול, האם המצרים הם שהרגו את בני אפרים או הפלשתים.

אילן גרינוולד
הודעות: 14
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 6:39 pm

Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו

#14 שליחה על ידי אילן גרינוולד » ב' פברואר 11, 2019 9:01 pm

מבואר בכמה מקומות בחז"ל שפלישתים הרגו את בני אפרים,
לכן "ארץ מסוגרת", לדעתי הכוונה בפועל לאור זה שבני אפרים מיד מתו, וסו"ס לא היתה עדיין מציאות שהפריכה את היות מצרים מסוגרת.

מתודה
הודעות: 639
הצטרף: ד' אוקטובר 17, 2018 1:50 pm

Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו

#15 שליחה על ידי מתודה » ג' פברואר 12, 2019 1:40 am

אילן גרינוולד כתב: מבואר בכמה מקומות בחז"ל שפלישתים הרגו את בני אפרים,
לכן "ארץ מסוגרת", לדעתי הכוונה בפועל לאור זה שבני אפרים מיד מתו, וסו"ס לא היתה עדיין מציאות שהפריכה את היות מצרים מסוגרת.
'ארץ מסוגרת' הכוונה שלמעשה אף אחד לא הצליח לצאת, או שהכוונה שהארץ מצד עצמה היא מסוגרת???
דומני שפירושך הוא דחוק.

משולם
הודעות: 20
הצטרף: ה' ינואר 31, 2019 3:14 am

Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו

#16 שליחה על ידי משולם » ה' פברואר 14, 2019 2:23 am

חזקי כתב:
תלמיד חכמים כתב: מה דאי אפשר היה לצאת היה כישוף וכוחות טומאה, ואולי דין גרמא למיתתם.
ראה מה שכתב האור בענין אור החיים במדבר (כב ה)
ואחד מהם הוא בלעם, והוא אשר יעץ עליהם רעה, ובכשפיו העמיד כישוף לבל יוכל עבד לברוח ממצרים (מכילתא יתרו), והיה מובטח כי לעולם לא יצא עם ישראל ממצרים, ולזה שלח לומר לו הנה עם יצא ממצרים, פירוש היפך הידוע ובטל כח הכשפים עכ"ל.

בפשטות מדברי האור החיים העיכוב הוא ביציאה ממש וזה שכותב "והיה מובטח כי לעולם לא יצא עם ישראל ממצרים".

לפי דברי האוהחה"ק שבלעם הוא זה שעשה את הכישוף שלא יוכלו לברוח, אפ"ל שעשה את זה אחרי יציאת בני אפרים, ואולי באמת בעקבות זה.

שלח תגובה