שאלה ברש"י בפר' יתרו
שאלה ברש"י בפר' יתרו
רש"י (יח, יט) כותב: עד עכשיו לא היה עבד יכול לברוח ממצרים, שהיתה הארץ מסוגרת, ואלו יצאו ששים ריבוא.
ויש לעיין שמצאנו ששלושים שנה קודם יציאת מצרים יצאו מבני אפרים, וכמבואר בסנהדרין צב: וברש"י שם. וצ"ע.
ויש לעיין שמצאנו ששלושים שנה קודם יציאת מצרים יצאו מבני אפרים, וכמבואר בסנהדרין צב: וברש"י שם. וצ"ע.
Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו
אין הכי נמי, הרמב"ם כותב באגרת תימן שהמצרים הרגו אותם כשיצאו. ולפי זה כשרש"י כותב שהארץ מסוגרת אין הכוונה בדווקא שלא היתה אפשרות טכנית כיון שהיו חומות וכו', אלא שמי שהיה יוצא המצרים היו הורגים אותו. אמנם זה דלא כהמדרש רבה בתחילת פרשת בשלח שהפלשתים הרגו את בני אפרים.
Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו
גם ברש"י בפר' בשלח מבואר כהמדרש, שכתב עה"פ (טו, יד) "חיל אחז יושבי פלשת": מפני שהרגו את בני אפרים שמיהרו את הקץ ויצאו בחזקה, כמפורש בדברי הימים (א' ז, כא) "והרגום אנשי גת", עכ"ל.
-
- הודעות: 63
- הצטרף: ב' נובמבר 05, 2018 1:57 pm
Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו
כך מפורסם, אבל יש לזה מקור בחז"ל?תלמיד חכמים כתב: ↑ מה דאי אפשר היה לצאת היה כישוף וכוחות טומאה, ואולי דין גרמא למיתתם.
כי הרי לפי הנ"ל זה נוגד את המפורש בדה"י.
-
- הודעות: 22
- הצטרף: א' ינואר 27, 2019 2:14 pm
Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו
נראה בכוונת 'תלמיד חכמים', שעצם זה שהיה כח ביד אנשי גת הפלשתיים לנצח ולהרוג את בני אפרים, היה בגלל כוחות הטומאה של מצרים.
וזהו דבר חידוש שיש לבדקו.
וזהו דבר חידוש שיש לבדקו.
-
- הודעות: 63
- הצטרף: ב' נובמבר 05, 2018 1:57 pm
Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו
תתקן פסוק ט.אורח כתב: ↑ רש"י (יח, יט) כותב: עד עכשיו לא היה עבד יכול לברוח ממצרים, שהיתה הארץ מסוגרת, ואלו יצאו ששים ריבוא.
ויש לעיין שמצאנו ששלושים שנה קודם יציאת מצרים יצאו מבני אפרים, וכמבואר בסנהדרין צב: וברש"י שם. וצ"ע.
Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו
ראה מה שכתב האור בענין אור החיים במדבר (כב ה)תלמיד חכמים כתב: ↑ מה דאי אפשר היה לצאת היה כישוף וכוחות טומאה, ואולי דין גרמא למיתתם.
ואחד מהם הוא בלעם, והוא אשר יעץ עליהם רעה, ובכשפיו העמיד כישוף לבל יוכל עבד לברוח ממצרים (מכילתא יתרו), והיה מובטח כי לעולם לא יצא עם ישראל ממצרים, ולזה שלח לומר לו הנה עם יצא ממצרים, פירוש היפך הידוע ובטל כח הכשפים עכ"ל.
בפשטות מדברי האור החיים העיכוב הוא ביציאה ממש וזה שכותב "והיה מובטח כי לעולם לא יצא עם ישראל ממצרים".
וראה עוד במזרחי שמות (יד, ב) וז"ל: לפי שבאותו מקום היתה עבודה זרה שלא היתה מניחה עבד לברוח ממצרים.
וראה מה שכתב האבן עזרא שם: לפני בעל צפון - אמרו. כי חרטומי מצרים עשו בדבר המזלות צורות נחושת. וזהו בעל צפון שלא יוכל עבד לברוח ממצרים לעבור הצורה.
ויתכן ליישב את הקושיא הנ"ל, שהמצרים הניחו את המעכבים ביציאה ממצרים לכיון ישראל ואילו שבט אפרים לא עבר דרך בעל צפון. אולם מפשטות דברי המכילתא שהיתה ארץ סגורה ומסוגרת משמע מכל הצדדים. ויתכן לדחוק שהיתה סגורה ומסגורת לכל הצדדים המובילים לארץ ישראל.
-
- הודעות: 14
- הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 6:39 pm
Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו
לענ"ד יש ליישב בפשיטות, דאף שיצאו בני אפרים ממצרים, מ"מ כיון שסו"ס מתו מיד, א"כ בפועל לא היתה עדיין מציאות של מי שיצא ממצרים ונשאר חי, וכעת בפרהסיא עם שלם יוצא ממצרים.
ותו לא מידי.
בברכה
אילן גרינוולד
ותו לא מידי.
בברכה
אילן גרינוולד
Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו
ולזה רש"י קורא "שהיתה הארץ מסוגרת"?אילן גרינוולד כתב: ↑ לענ"ד יש ליישב בפשיטות, דאף שיצאו בני אפרים ממצרים, מ"מ כיון שסו"ס מתו מיד, א"כ בפועל לא היתה עדיין מציאות של מי שיצא ממצרים ונשאר חי, וכעת בפרהסיא עם שלם יוצא ממצרים.
ותו לא מידי.
כלומר, כאן אנו נכנסים לשאלה שנידונה בתחילת האשכול, האם המצרים הם שהרגו את בני אפרים או הפלשתים.
-
- הודעות: 14
- הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 6:39 pm
Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו
מבואר בכמה מקומות בחז"ל שפלישתים הרגו את בני אפרים,
לכן "ארץ מסוגרת", לדעתי הכוונה בפועל לאור זה שבני אפרים מיד מתו, וסו"ס לא היתה עדיין מציאות שהפריכה את היות מצרים מסוגרת.
לכן "ארץ מסוגרת", לדעתי הכוונה בפועל לאור זה שבני אפרים מיד מתו, וסו"ס לא היתה עדיין מציאות שהפריכה את היות מצרים מסוגרת.
Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו
'ארץ מסוגרת' הכוונה שלמעשה אף אחד לא הצליח לצאת, או שהכוונה שהארץ מצד עצמה היא מסוגרת???אילן גרינוולד כתב: ↑ מבואר בכמה מקומות בחז"ל שפלישתים הרגו את בני אפרים,
לכן "ארץ מסוגרת", לדעתי הכוונה בפועל לאור זה שבני אפרים מיד מתו, וסו"ס לא היתה עדיין מציאות שהפריכה את היות מצרים מסוגרת.
דומני שפירושך הוא דחוק.
Re: שאלה ברש"י בפר' יתרו
לפי דברי האוהחה"ק שבלעם הוא זה שעשה את הכישוף שלא יוכלו לברוח, אפ"ל שעשה את זה אחרי יציאת בני אפרים, ואולי באמת בעקבות זה.חזקי כתב: ↑ראה מה שכתב האור בענין אור החיים במדבר (כב ה)תלמיד חכמים כתב: ↑ מה דאי אפשר היה לצאת היה כישוף וכוחות טומאה, ואולי דין גרמא למיתתם.
ואחד מהם הוא בלעם, והוא אשר יעץ עליהם רעה, ובכשפיו העמיד כישוף לבל יוכל עבד לברוח ממצרים (מכילתא יתרו), והיה מובטח כי לעולם לא יצא עם ישראל ממצרים, ולזה שלח לומר לו הנה עם יצא ממצרים, פירוש היפך הידוע ובטל כח הכשפים עכ"ל.
בפשטות מדברי האור החיים העיכוב הוא ביציאה ממש וזה שכותב "והיה מובטח כי לעולם לא יצא עם ישראל ממצרים".