כאן בראש העמוד הקדמה ארוכה של הרמב"ם למסכת ידים. היא מסתיימת במילים "ושם נאמר שפשפה בחברתה טמאה בראש או בכותל טהורה". גם במשניות זכר חנוך הקדמת הרמב"ם מסתיימת במילים אלו.
בפירוש הרא"ש (ג"כ באותו עמוד) בראש המסכת מעתיק את הקדמת הרמב"ם, בשינויי לשון שכפי הנראה אינם משמעותיים (אולי היה לפניו תרגום אחר של פיה"מ?), והוא מסיים להעתיק את הרמב"ם "ואיתמר שפשפה בחברתה טמאה בראש או בכותל טהורה" - ומוסיף: "ע"כ לשון הרמב"ם ז"ל, ושמור אלו העיקרים שהם עיקר זאת המסכת".
בש"ס עוז והדר אחרי הקדמת הרמב"ם (עצמה, לא בהעתקת הרא"ש) מופיע משפט נוסף: "...בראש או בכותל טהורה. שים לב להקדמות אלו שהן תמצית מסכתא זו".
??????
מה המקור להוספה זו? האם זו לא העתקה מפירוש הרא"ש?
פלא בנוסח עוז והדר - בסיום הקדמת הרמב"ם למסכת ידים
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: תופעה מוזרה בהקדמת הרמב"ם למסכת ידים של עוז והדר
"שים לב" - זה ביטוי עכשווי,
ואין זה לשון הראשונים.
ואין זה לשון הראשונים.
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: תופעה מוזרה בהקדמת הרמב"ם למסכת ידים של עוז והדר
אי משום הא לא אריא, דאולי זה תרגום חדש של פיה"מ. אף שלא מתאים לעוז והדר להדפיס תרגום כזה.
Re: תופעה מוזרה בהקדמת הרמב"ם למסכת ידים של עוז והדר
בתרגום ר"י קאפח הנוסח: "וזכור הקדמות אלו שהן סכום מסכתא זו".
Re: תופעה מוזרה בהקדמת הרמב"ם למסכת ידים של עוז והדר
אולי צריך להגיה ברא"ש ולהזיז את המילים ע"כ לשון הרמב"ם לאחרי המשפט ושמור אלו העיקרים וכו'.