שמות וכינויים אצל חכמי אשכנז וצרפת בתקופת הראשונים
שמות וכינויים אצל חכמי אשכנז וצרפת בתקופת הראשונים
בסוף תקופת הראשונים היו מצויים באשכנז שמות מעניינים ואף מוזרים, חלקם היו כינויים לשמות עבריים (למשל התרוה"ד - רבי ישראל איסרלן, כאשר לעתים קרובות הוא מוזכר רק כ'הח"ר איסרלן', וגם כינויו הוא בד"כ מהרא"י כלומר קודם איסרלן ואח"כ ישראל), ובחלקם לא מובן בכלל הקשר. למשל ר' מיישטרלין נכד מהר"ש מנוישטאט, רבי מרקל ממרבורג תלמיד מהר"ש, ועל כולנה רבי גומפרחכט(!) אחיו של מהרי"ל שאליו מופנות תשובות נג-ס בשו"ת מהרי"ל.
וכאילו לא היה די בכך, התשובה האחרונה בתשו' מהרי"ל היא שאלה שחתומים עליה רבי משה מולין אביו של המהרי"ל, ו... אברהם בן הקדוש גמליאל בן פדהצור.
יש מי שכתב על פשר התופעה הזו? אני שואל הן על הכינויים הלועזיים, שלא מצאנו כמותם באף תקופה, והן על האישיות הספציפית 'הקדוש גמליאל בן פדהצור'. חיפוש בגוגל לא העלה מאומה.
וכאילו לא היה די בכך, התשובה האחרונה בתשו' מהרי"ל היא שאלה שחתומים עליה רבי משה מולין אביו של המהרי"ל, ו... אברהם בן הקדוש גמליאל בן פדהצור.
יש מי שכתב על פשר התופעה הזו? אני שואל הן על הכינויים הלועזיים, שלא מצאנו כמותם באף תקופה, והן על האישיות הספציפית 'הקדוש גמליאל בן פדהצור'. חיפוש בגוגל לא העלה מאומה.
Re: השמות המעניינים של חכמי אשכנז בסוף תקופת הראשונים
כנראה שרובם אינם שמות מקוריים שניתנו להם בברית מילה.
אלא הם יותר כינויים שכינו אותם כך.
יותר מסביר להניח שחלק מהכינויים האלו מגיעים גם משמם הנכרי ובמשך הזמן 'יוהדו'.
אלא הם יותר כינויים שכינו אותם כך.
יותר מסביר להניח שחלק מהכינויים האלו מגיעים גם משמם הנכרי ובמשך הזמן 'יוהדו'.
Re: השמות המעניינים של חכמי אשכנז בסוף תקופת הראשונים
השאלה היא למה דווקא באשכנז ודווקא בתקופה זו החליטו להשתמש בכינויים (ועוד בכינויים מוזרים שכאלו!) בתור השם העיקרי ואולי אף היחידי.
מעניין שדווקא הגדולים ביותר מבין החכמים דאז, אלו שמהם נותרו בידינו חיבורים, לא כונו בכינויים שכאלו: מהר"ש, מהרא"י, מהרי"ל, מהרי"ו, ר"א טירנא, ר"א קלויזנר ועוד.
מעניין שדווקא הגדולים ביותר מבין החכמים דאז, אלו שמהם נותרו בידינו חיבורים, לא כונו בכינויים שכאלו: מהר"ש, מהרא"י, מהרי"ל, מהרי"ו, ר"א טירנא, ר"א קלויזנר ועוד.
Re: השמות המעניינים של חכמי אשכנז בסוף תקופת הראשונים
כינויים 'מוזרים' ומקוריים היו באשכנז וצרפת גם בתקופה קדומה יותר, אבל בסגנון אחר.
דוגמא - 'רבינו תם'. אנחנו כ"כ רגילים לשם הזה עד שאיננו חושבים על מוזריותו... שמו של רבינו תם היה יעקב, ובגלל זה כינו אותו 'רבינו תם'. ולכמה אישים בשם 'יעקב' ניתן השם הזה (שהמפורסם מהם הוא נכדו של רש"י).
כיוצא בכך: 'רבינו פורת' - לחכם בשם 'יוסף'
'רבינו יקר' לחכם בשם 'אפרים'
רבינו הגבור - לחכם בשם 'שמשון'
'שמואל הרמתי' - לחכם בשם שמואל.
ועוד הרבה כיוצא בזה.
ושוב אציין לספרו של עמנואל, שברי לוחות, עמ' 256-257 (אע"פ שהספר אינו מצוי ברשת. כן, כנראה, צריכים עדיין להגיע לעזרתם של ספרים פיזיים..)
דוגמא - 'רבינו תם'. אנחנו כ"כ רגילים לשם הזה עד שאיננו חושבים על מוזריותו... שמו של רבינו תם היה יעקב, ובגלל זה כינו אותו 'רבינו תם'. ולכמה אישים בשם 'יעקב' ניתן השם הזה (שהמפורסם מהם הוא נכדו של רש"י).
כיוצא בכך: 'רבינו פורת' - לחכם בשם 'יוסף'
'רבינו יקר' לחכם בשם 'אפרים'
רבינו הגבור - לחכם בשם 'שמשון'
'שמואל הרמתי' - לחכם בשם שמואל.
ועוד הרבה כיוצא בזה.
ושוב אציין לספרו של עמנואל, שברי לוחות, עמ' 256-257 (אע"פ שהספר אינו מצוי ברשת. כן, כנראה, צריכים עדיין להגיע לעזרתם של ספרים פיזיים..)
Re: השמות המעניינים של חכמי אשכנז בסוף תקופת הראשונים
רבינו תם - כנראה יש טעם אחר לשמו כמפורסם.
אבל מה יש בספר שציינת? אולי תביא אותו פיזית לביהמד"ר הזה?!..
אבל מה יש בספר שציינת? אולי תביא אותו פיזית לביהמד"ר הזה?!..
Re: השמות המעניינים של חכמי אשכנז בסוף תקופת הראשונים
@חד ברנש הכינויים שהזכרת מורכבים ממילים עבריות. וזה אולי עונה על גמליאל בן פדהצור, ומ"מ אולי הכינוי 'הקדוש' רומז שיש איזה סיפור מאחורי השם הזה.
אבל גומפרחכט ומיישטרלין...
לגבי ר"ת, ידוע על עוד מישהו חוץ מר"ת הידוע ור"ת מאורליינש?
שמואל הרמתי כמדומה שהכוונה לרשב"ם, ו'הרמתי' ע"ש עירו רומרוג.
ועכשיו שאלת בורות: הכינויים של בעלי התוספות ניתנו להם כבר בחייהם, או שמא הם ניתנו כמליצה של כותבי הספרים שהתפשטה?
אבל גומפרחכט ומיישטרלין...
לגבי ר"ת, ידוע על עוד מישהו חוץ מר"ת הידוע ור"ת מאורליינש?
שמואל הרמתי כמדומה שהכוונה לרשב"ם, ו'הרמתי' ע"ש עירו רומרוג.
ועכשיו שאלת בורות: הכינויים של בעלי התוספות ניתנו להם כבר בחייהם, או שמא הם ניתנו כמליצה של כותבי הספרים שהתפשטה?
Re: השמות המעניינים של חכמי אשכנז בסוף תקופת הראשונים
הנה לכם מ'שברי לוחות'.
והמעשייה על שמו של רבנו תם, שרמז כאן מישהו, אינה אלא מעשייה נחמדה...Re: השמות המעניינים של חכמי אשכנז בסוף תקופת הראשונים
זה לא מעשיה אלא חלום
הגהות מהרי"ד על התו"כ (בחוקותי א' א"ג) :
ונתגלה לי בחלום בשנת תרי"ד בחדש אייר שלכן נקרא רבי יעקב איש תם רבינו תם עבור שהוא תיקן תיקון חזרת הנדוניא וביטל זו הקללה של ותם לריק, עכ"ל.
וע"ש שבתו"כ שם נדרש עה"פ 'ותם לריק כוחכם' זה שפוסק לבתו ממון מרובה ומתה בתוך שבעת ימי המשתה הרי הפסיד בתו והפסיד ממונו, והתקין ר"ת שאם מתה בתוך שנה יחזיר לאב, כן הוא בתוס' כתובות מז:.
הגהות מהרי"ד על התו"כ (בחוקותי א' א"ג) :
ונתגלה לי בחלום בשנת תרי"ד בחדש אייר שלכן נקרא רבי יעקב איש תם רבינו תם עבור שהוא תיקן תיקון חזרת הנדוניא וביטל זו הקללה של ותם לריק, עכ"ל.
וע"ש שבתו"כ שם נדרש עה"פ 'ותם לריק כוחכם' זה שפוסק לבתו ממון מרובה ומתה בתוך שבעת ימי המשתה הרי הפסיד בתו והפסיד ממונו, והתקין ר"ת שאם מתה בתוך שנה יחזיר לאב, כן הוא בתוס' כתובות מז:.
Re: השמות המעניינים של חכמי אשכנז בסוף תקופת הראשונים
ההסבר הזה הוא בפן השמימי, מדוע כך הסתבב שכינו את ר"ת (כבר ראיתי הסבר על שהגר"א כונה 'הגאון', כי היה גלגול רה"ג שכונה גם הוא 'גאון' סתם). אבל הסיבה הארצית שכך שכינוהו היא בגלל שכך היה דרכם.
ואם אתה חולק, תצטרך להנפיק הסברים לכל הרשימה הנ"ל (בהודעה 4) של בעלי התוספות שכונו בכינויים מעניינים.
ואם אתה חולק, תצטרך להנפיק הסברים לכל הרשימה הנ"ל (בהודעה 4) של בעלי התוספות שכונו בכינויים מעניינים.
Re: השמות המעניינים של חכמי אשכנז בסוף תקופת הראשונים
וגם תצטרך להסביר, מר אורח, מדוע עוד כמה חכמים ששמם היה יעקב נתכנו 'רבנו תם', כמו ר"ת מאורליינס, וגם בעל שו"ת מן השמים נתכנה כן. כך זכור לי.
-
- הודעות: 63
- הצטרף: ב' נובמבר 05, 2018 1:57 pm
Re: הגר"א והבעש"ט נשמת רב האי גאון
מה שכתבת שהגר"א היה נשמת רה"ג הוא מליקוטים שבסו"ס אמונה והשגחה.מתודה כתב: ↑ ההסבר הזה הוא בפן השמימי, מדוע כך הסתבב שכינו את ר"ת (כבר ראיתי הסבר על שהגר"א כונה 'הגאון', כי היה גלגול רה"ג שכונה גם הוא 'גאון' סתם). אבל הסיבה הארצית שכך שכינוהו היא בגלל שכך היה דרכם.
ואם אתה חולק, תצטרך להנפיק הסברים לכל הרשימה הנ"ל (בהודעה 4) של בעלי התוספות שכונו בכינויים מעניינים.
וזה מקרוב ראיתי באיזהו מקומן שכותב שהבעש"ט הוא נשמת רב האי גאון! ונמצא שורשן שווה..
Re: השמות המעניינים של חכמי אשכנז בסוף תקופת הראשונים
כמדומה ששמות אלו אינם אלא שמות לועזיים שהיו מקובלים באותה תקופה ולא איזה צופן מסתורימתודה כתב: ↑ בסוף תקופת הראשונים היו מצויים באשכנז שמות מעניינים ואף מוזרים, חלקם היו כינויים לשמות עבריים (למשל התרוה"ד - רבי ישראל איסרלן, כאשר לעתים קרובות הוא מוזכר רק כ'הח"ר איסרלן', וגם כינויו הוא בד"כ מהרא"י כלומר קודם איסרלן ואח"כ ישראל), ובחלקם לא מובן בכלל הקשר. למשל ר' מיישטרלין נכד מהר"ש מנוישטאט, רבי מרקל ממרבורג תלמיד מהר"ש, ועל כולנה רבי גומפרחכט(!) אחיו של מהרי"ל שאליו מופנות תשובות נג-ס בשו"ת מהרי"ל.
וכאילו לא היה די בכך, התשובה האחרונה בתשו' מהרי"ל היא שאלה שחתומים עליה רבי משה מולין אביו של המהרי"ל, ו... אברהם בן הקדוש גמליאל בן פדהצור.
יש מי שכתב על פשר התופעה הזו? אני שואל הן על הכינויים הלועזיים, שלא מצאנו כמותם באף תקופה, והן על האישיות הספציפית 'הקדוש גמליאל בן פדהצור'. חיפוש בגוגל לא העלה מאומה.
גומפרכט זה כמדומני משמש עד היום כשם משפחה
לגבי גמליאל בן פדהצור זה כמובן ענין אחר שעדיין צ"ב
Re: השמות המעניינים של חכמי אשכנז בסוף תקופת הראשונים
@חד ברנש, ר"ת היה חריג בין שאר בעלי התוספות בכך ש'תם' התקבל כשמו הבלעדי עד ששמו יעקב כמעט ונשתכח (שמואל הרמתי על הרשב"ם ודאי לא היה אלא מליצה ספרותית, כך גם הר"ש משאנץ שאף אחד לא קרא לו באמת רבינו הגבור מלבד כנראה סופר שהמליצות היו חביבות עליו. גם ר"ת מאורליינש לא נקרא רק כך, וודאי לא ר"י ממרויש בעל שו"ת מן השמים). ולכן יש מקום להסביר מה נשתנה ר"ת שסובב הקב"ה שהכינוי דבק בו עד שהפך לשמו העיקרי.
Re: השמות המעניינים של חכמי אשכנז בסוף תקופת הראשונים
ומה עם 'רבינו פורת' (=יוסף), שזה היה כמעט שמו הבלעדי.
ועם 'רבינו יקר'(=אפרים), שגם כאן זה היה כינוי עיקרי.
ועם 'רבינו יקר'(=אפרים), שגם כאן זה היה כינוי עיקרי.
Re: השמות המעניינים של חכמי אשכנז בסוף תקופת הראשונים
אני שואל מחוסר ידיעה: האיזכורים של רבינו פורת ורבינו יקר בספרות הראשונים הם כל כך נפוצים עד שניתן להוכיח שכך קראו להם ושלא מדובר בכתיבה מליצית?
Re: השמות המעניינים של חכמי אשכנז בסוף תקופת הראשונים
גם אני לא יכול לומר לך בוודאות מוחלטת. רבינו פורת נזכר הרבה בתוספות לשבת. בנוגע לרבינו יקר, המצב מסובך, כי השם 'יקר' שימש גם ככינוי לאפרים וגם כשם עצמי, שהיו חכמים ששמם העצמי היה יקר.
בכל זה צריך לעיין היטב אצל אורבך, בעלי התוספות.
ואגב, היה חכם אשכנזי או צרפתי שנתכנה 'משה עניו', ע"ש המקרא "והאיש משה עניו מכל האדם"!
בכל זה צריך לעיין היטב אצל אורבך, בעלי התוספות.
ואגב, היה חכם אשכנזי או צרפתי שנתכנה 'משה עניו', ע"ש המקרא "והאיש משה עניו מכל האדם"!
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: הגר"א והבעש"ט נשמת רב האי גאון
וגם שניהם היו ניצוץ מרע"ה כידוע, ולכן לא זכו לעלות לא"י..תלמיד חכמים כתב: ↑מה שכתבת שהגר"א היה נשמת רה"ג הוא מליקוטים שבסו"ס אמונה והשגחה.מתודה כתב: ↑ ההסבר הזה הוא בפן השמימי, מדוע כך הסתבב שכינו את ר"ת (כבר ראיתי הסבר על שהגר"א כונה 'הגאון', כי היה גלגול רה"ג שכונה גם הוא 'גאון' סתם). אבל הסיבה הארצית שכך שכינוהו היא בגלל שכך היה דרכם.
ואם אתה חולק, תצטרך להנפיק הסברים לכל הרשימה הנ"ל (בהודעה 4) של בעלי התוספות שכונו בכינויים מעניינים.
וזה מקרוב ראיתי באיזהו מקומן שכותב שהבעש"ט הוא נשמת רב האי גאון! ונמצא שורשן שווה..
Re: השמות המעניינים של חכמי אשכנז בסוף תקופת הראשונים
מהכ"ת שיש מי שנקרא גם יקר ולא רק כינוי?חד ברנש כתב: ↑ גם אני לא יכול לומר לך בוודאות מוחלטת. רבינו פורת נזכר הרבה בתוספות לשבת. בנוגע לרבינו יקר, המצב מסובך, כי השם 'יקר' שימש גם ככינוי לאפרים וגם כשם עצמי, שהיו חכמים ששמם העצמי היה יקר.
בכל זה צריך לעיין היטב אצל אורבך, בעלי התוספות.
ואגב, היה חכם אשכנזי או צרפתי שנתכנה 'משה עניו', ע"ש המקרא "והאיש משה עניו מכל האדם"!
מהכ"ת שרבי משה עניו לא היה באמת עניו?
Re: השמות המעניינים של חכמי אשכנז בסוף תקופת הראשונים
לשאלתך הראשונה איני יודע מענה ברור. צריך לברר.
לזו השניה, מסתבר אכן שהוא היה עניו וחסיד, אבל זה שכינו אותו 'משה עניו' היה כנראה ע"פ המקרא.
לזו השניה, מסתבר אכן שהוא היה עניו וחסיד, אבל זה שכינו אותו 'משה עניו' היה כנראה ע"פ המקרא.
Re: השמות המעניינים של חכמי אשכנז בסוף תקופת הראשונים
לגבי גמליאל בן פדהצור, רק כעת הבריק לי לבדוק בספר המופלא שמות חכמים.
אין לי אוצה"ח, אבל חיפוש באוצר המקוון (הישן) מעלה תוצאה מעמ' 363 מעמודי אוצה"ח (הערה 11), אודות רבי אברהם ב"ר גמליאל בן פדהצור דנן, שהיה חותנו של מהרי"ל.
שמא יועיל מאן דהו להעלות את העמוד המדובר מאוצה"ח?
אין לי אוצה"ח, אבל חיפוש באוצר המקוון (הישן) מעלה תוצאה מעמ' 363 מעמודי אוצה"ח (הערה 11), אודות רבי אברהם ב"ר גמליאל בן פדהצור דנן, שהיה חותנו של מהרי"ל.
שמא יועיל מאן דהו להעלות את העמוד המדובר מאוצה"ח?
Re: השמות המעניינים של חכמי אשכנז בסוף תקופת הראשונים
במרדכי בפרק במה מדליקין מביא כמה פעמים את 'ה"ר יעקב ישראל', בעוד בזמן הראשונים לא מצוי כלל שקראו בשני שמות. ואולי הוא ג"כ ככינוי, שקראוהו יעקב וכינוהו ישראל (על דרך הכינויים הנידונים כאן). ואעפ"כ יש בזה חידוש שקראוהו הן בשם האמיתי והן בכינוי.
מה דעת @חד ברנש?
מה דעת @חד ברנש?
Re: השמות המעניינים של חכמי אשכנז בסוף תקופת הראשונים
גם יקיר הוא לא ממש כינוי של אפרים (ק"ו נכדו של ק"ו משה עניו). אלא שמצאו איזה הקשר מקראי, וה"נ הכא.
Re: השמות המעניינים של חכמי אשכנז בסוף תקופת הראשונים
ואגב, אני צודק במה שכתבתי שבתקופת הראשונים לא היה מצוי לקרוא בשני שמות?
Re: השמות המעניינים של חכמי אשכנז בסוף תקופת הראשונים
כאן הביא אורח את מאמרו של הרב סטל בו הוא מהדיר שתי תשובות מתקופת הראשונים בענין אמירת קדיש יתום ע"י נכד.
כותב התשובה השניה חותם 'אהרן ב"א א"ז רנ"י פלט', והרב סטל תוהה (בעמוד לא, וכן העמוד האחרון הערה 50) מהו רנ"י פלט.
ונראה פשוט שרק ל'רנ"י' יש משמעות אמיתית, ואילו 'פלט' זו מליצה ע"ש הפסוק רני פלט תסובבני סלה (תהילים לב ז). וא"כ הרי לפנינו סוג נוסף של כינוי מליצי אצל חכמי אשכנז/צרפת.
כותב התשובה השניה חותם 'אהרן ב"א א"ז רנ"י פלט', והרב סטל תוהה (בעמוד לא, וכן העמוד האחרון הערה 50) מהו רנ"י פלט.
ונראה פשוט שרק ל'רנ"י' יש משמעות אמיתית, ואילו 'פלט' זו מליצה ע"ש הפסוק רני פלט תסובבני סלה (תהילים לב ז). וא"כ הרי לפנינו סוג נוסף של כינוי מליצי אצל חכמי אשכנז/צרפת.
Re: שמות וכינויים אצל חכמי אשכנז וצרפת בתקופת הראשונים
הוא שואל שם למה מתייחס בשם זקנו וזה עדיין לא יתישב
אגב יש שם במאמר הערה מעניינת בענין ראשונים שנקראו בשם אביהם ע"ש
אגב יש שם במאמר הערה מעניינת בענין ראשונים שנקראו בשם אביהם ע"ש
Re: שמות וכינויים אצל חכמי אשכנז וצרפת בתקופת הראשונים
מה זה קשור לאשכול הזה?אורח כתב: ↑ הוא שואל שם למה מתייחס בשם זקנו וזה עדיין לא יתישב
דובר כאן על שמות וכינויים ולא על יחוסים.
Re: השמות המעניינים של חכמי אשכנז בסוף תקופת הראשונים
מחבר ספר שברי לוחות שומת"צ או חוקר חילוני אפיקורס?חד ברנש כתב: ↑ כינויים 'מוזרים' ומקוריים היו באשכנז וצרפת גם בתקופה קדומה יותר, אבל בסגנון אחר.
דוגמא - 'רבינו תם'. אנחנו כ"כ רגילים לשם הזה עד שאיננו חושבים על מוזריותו... שמו של רבינו תם היה יעקב, ובגלל זה כינו אותו 'רבינו תם'. ולכמה אישים בשם 'יעקב' ניתן השם הזה (שהמפורסם מהם הוא נכדו של רש"י).
כיוצא בכך: 'רבינו פורת' - לחכם בשם 'יוסף'
'רבינו יקר' לחכם בשם 'אפרים'
רבינו הגבור - לחכם בשם 'שמשון'
'שמואל הרמתי' - לחכם בשם שמואל.
ועוד הרבה כיוצא בזה.
ושוב אציין לספרו של עמנואל, שברי לוחות, עמ' 256-257 (אע"פ שהספר אינו מצוי ברשת. כן, כנראה, צריכים עדיין להגיע לעזרתם של ספרים פיזיים..)
Re: שמות וכינויים אצל חכמי אשכנז וצרפת בתקופת הראשונים
ומה זה משנה?
גם כשאתה הולך לרופא שיניים אתה מברר בציציותיו.
אבל אם שאלת שאלה קנאית כזו, אענה: ר"ש עמנואל הוא יר"ש ותלמיד חכם, גם אם -לדעתך- הוא לא בדיוק נמנה על חוג ההשקפה הנכונה.
גם כשאתה הולך לרופא שיניים אתה מברר בציציותיו.
אבל אם שאלת שאלה קנאית כזו, אענה: ר"ש עמנואל הוא יר"ש ותלמיד חכם, גם אם -לדעתך- הוא לא בדיוק נמנה על חוג ההשקפה הנכונה.
Re: שמות וכינויים אצל חכמי אשכנז וצרפת בתקופת הראשונים
אחרי כל השמות והכינויים המעניינים, עדיין לא מובן השם גמליאל בן פדהצור, ונראה שזה קוד לאיזה מישהו שהיו צריכים להסתיר את שמו מפני טעם כמוס.
Re: שמות וכינויים אצל חכמי אשכנז וצרפת בתקופת הראשונים
הוא נקרא הקדוש גמליאל בן פדהצור, וכנראה נהרג עקה"ש, ואולי הכינוי רומז על איזה סיפור שעומד מאחורי הריגתו.
Re: שמות וכינויים אצל חכמי אשכנז וצרפת בתקופת הראשונים
אולי על פי מדרש תנחומא:
גמליאל בן פדהצור. אמר יוסף, גמליאל, גמל אל עמי גמולים טובים. בן פדהצור, פדני צור מצרתי מבית הסהר.
Re: שמות וכינויים אצל חכמי אשכנז וצרפת בתקופת הראשונים
לו היו קוראים לו ר' שמעון בן גמליאל, ניחא, שהרי גם הוא נהרג על קידוש ה', אבל מה הקשר לגמליאל בן פדהצור?
מה שכן, אולי סיפור הריגתו היא הסיבה שהיו צריכים להסתיר את שמו.
Re: שמות וכינויים אצל חכמי אשכנז וצרפת בתקופת הראשונים
שם בתנחומא יש רק על אלישמע בן עמיהוד ועל גמליאל בן פדהצור. האוה"ח דורש את כל השמות. אבל העניין שרצו לרמוז - שאיננו יודעים מה הוא - נרמז כנראה בשם זה. ושוב, צריך לזכור שמדובר כאן בהשערות חסרות בסיס.
Re: שמות וכינויים אצל חכמי אשכנז וצרפת בתקופת הראשונים
כמה כינויים שלא הוזכרו כאן: השר מקוצי, רבי יצחק בעל החוטם (הסמ"ק), ר"י הלבן.
ומה פשר הכינוי רבי יוסף 'טוב עלם'?
ומה פשר הכינוי רבי יוסף 'טוב עלם'?
Re: שמות וכינויים אצל חכמי אשכנז וצרפת בתקופת הראשונים
שוב ראיתי בהמכלול שטוב עלם הוא תרגום שם משפחתו בצרפתית. וא"כ הכינוי לא ניתן לו דווקא.