מנהיג ממשלת התורה - זה לא המצאה של דורנו

דברי הימים, משפחות חכמים וסופרים
שלח תגובה
הודעה
מחבר
כּוֹתָר
הודעות: 1256
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

מנהיג ממשלת התורה - זה לא המצאה של דורנו

#1 שליחה על ידי כּוֹתָר » ו' ינואר 24, 2020 11:12 am

גיליתי היום בספר החינוך מצוה עא (פרשת משפטים) שמסביר בהרחבה מדוע מנהיג הדת דומה במעמדו למלך השלטון.

"ונשיא בעמך לא תאור" (שמות כב כז)

מצוות לא תעשה, שלא לקלל את הנשיא, שנאמר 'ונשיא בעמך לא תאור', ו'נשיא' האמור כאן הכוונה למלך. ואמנם, לאו זה כולל גם כן את הנשיא שבישראל, והוא ראש סנהדרין גדולה, שנקרא נשיא, לפי שכוונת הפסוק להזהירנו על כל מי שהוא ראש שררה על ישראל, בין ממשלת המלוכה, ובין ממשלת התורה.

משרשי המצוה, לפי שאי אפשר לישוב בני אדם מבלי שיעשו אחד מביניהם ראש על האחרים, לעשות מצוותו ולקיים גזרותיו, מפני שדעות בני אדם חלוקים זה מזה, ולא יסכימו כולם לעולם לדעה אחת לעשות דבר מכל הדברים, ומתוך כך יתבטלו הדברים. ולכן צריכים לקבל דעת אחד מהם, אם טוב ואם רע, למען יצליחו ויעסקו בעסקו של עולם, פעם ימצא בעצתו וחפצו תועלת רבה ופעם ההיפך, וכל זה טוב מן המחלוקת, שגורמת ביטול גמור. ומאחר שבמינוי אדם אחד בראש יש תועלת, בין שהוא גדול בתורה, להדריכנו בדרכי הדת, ובין שהוא גדול במלכותו, לשמור איש מרעהו שתקיף ממנו, ראוי הדבר וכשר שלא נקל בכבודו, וגם שלא לקללו, אפילו שלא בפניו, וכל שכן בפני עדים, כדי שלא נבוא מתוך כך לחלוק עימו. לפי שההרגל הרע שהאדם מרגיל עצמו בינו לבין עצמו הוא סוף מעשהו, וידוע גודל ההפסד שנגרם מהמחלוקת.

ונוהגת מצוה זו באנשים ובנשים, בארץ ובכל מקום שנהיה עם מלכנו או עם ראש סנהדרין גדולה. ע"כ לשונו.

אמנם בסיום דבריו רואים שהאיסור לקלל נאמר רק בראש סנהדרין גדולה,
אבל הטעם שכתב: "שבמינוי אדם אחד בראש יש תועלת, כשהוא גדול בתורה, להדריכנו בדרכי הדת". שייך בכל מנהיג עדה בישראל.

אליקים
הודעות: 361
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2018 11:40 am

Re: מנהיג ממשלת התורה - זה לא המצאה של דורנו

#2 שליחה על ידי אליקים » ו' ינואר 24, 2020 11:48 am

א. אינני יודע מאיזה קובץ טקסט העתקת, אבל זה ממש לא לשונו.
ב. אכן, החינוך מסביר שרוח המצוה ("ראוי") קיימת בכל אדם העומד בראש (או כלשון החינוך המדויקת - "הממונה לראש"), אבל גם אחרי ההסבר הזה בשרשי המצוה הוא חוזר וכותב שכמצוה זה נוהג רק במלך ובראש הסנהדרין. ולכן מה שהפכו את זה לחיוב והלכה זה כן המצאה של דורנו!
ג. צריך להגדיר עד כמה ה'ראוי' הזה יכול להתפרט. דבריו של החינוך תקפים גם לגבי ועד-בית שהוא ה'ממונה לראש' של הבנין?? אם נאמר שזה רק בציבור שלם, אז כבר יותר מסתבר לומר שהכוונה רק למנהיגות של כל כלל ישראל (שזה המקביל למלך או לראש הסנהדרין), דבר שלא קיים כבר הרבה הרבה דורות, ולכן המחויבות למנהיג של כל עדה ספציפית זה שוב המצאה של דורנו.

כּוֹתָר
הודעות: 1256
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

Re: מנהיג ממשלת התורה - זה לא המצאה של דורנו

#3 שליחה על ידי כּוֹתָר » א' פברואר 23, 2020 3:08 pm

אליקים כתב: א. אינני יודע מאיזה קובץ טקסט העתקת, אבל זה ממש לא לשונו.
ב. אכן, החינוך מסביר שרוח המצוה ("ראוי") קיימת בכל אדם העומד בראש (או כלשון החינוך המדויקת - "הממונה לראש"), אבל גם אחרי ההסבר הזה בשרשי המצוה הוא חוזר וכותב שכמצוה זה נוהג רק במלך ובראש הסנהדרין. ולכן מה שהפכו את זה לחיוב והלכה זה כן המצאה של דורנו!
ג. צריך להגדיר עד כמה ה'ראוי' הזה יכול להתפרט. דבריו של החינוך תקפים גם לגבי ועד-בית שהוא ה'ממונה לראש' של הבנין?? אם נאמר שזה רק בציבור שלם, אז כבר יותר מסתבר לומר שהכוונה רק למנהיגות של כל כלל ישראל (שזה המקביל למלך או לראש הסנהדרין), דבר שלא קיים כבר הרבה הרבה דורות, ולכן המחויבות למנהיג של כל עדה ספציפית זה שוב המצאה של דורנו.
א. את הטקסט קיבלתי במייל מ"שתי הלכות ביום". mitsva@2halachot.org

ג.
הטעם שכתב: "שבמינוי אדם אחד בראש יש תועלת, כשהוא גדול בתורה, להדריכנו בדרכי הדת". שייך בכל מנהיג עדה בישראל.
ולאו דווקא במנהיג הכלל כולו.

אורח

Re: מנהיג ממשלת התורה - זה לא המצאה של דורנו

#4 שליחה על ידי אורח » ו' פברואר 28, 2020 1:29 pm

מהשוואת הגירסאות ניכר שהם כמעט שווים.(שינויים דקים בנוסחאות כנראה)
הגירסה מויקיטקסט:
"
שלא לקלל את הנשיא, שנאמר "ונשיא בעמך לא תאור" (שמות כב, כז), ובא הפירוש (פ"כו מהל' סנהדרין ה"א) שהנשיא זה המלך. ואמנם זה הלאו כולל גם כן הנשיא שבישראל, והוא ראש סנהדרי גדולה שנקרא נשיא גם כן, לפי שכונת הכתוב להזהירנו על כל מי שהוא ראש שררה על ישראל, בין ממשלת מלכות בין ממשלת התורה.

משרשי המצוה לפי שאי אפשר לישוב בני אדם מבלי שיעשו אחד מביניהם ראש על האחרים, לעשות מצוותו ולקיים גזרותיו. מפני שדעות בני אדם חלוקין זה מזה ולא יסכימו כולם לעולם לדעה אחת, לעשות דבר מכל הדברים, ומתוך כך יצא מביניהם הביטול והאסיפה בפעלות. ועל כן צריכין לקבל דעת אחד מהם, אם טוב ואם רע, למען יצלחו ויעסקו בעסקו של עולם. פעם ימצא בעצתו וחפצו תועלת רבה ופעם ההפך, וכל זה טוב מן המחלוקת, שגורם ביטול גמור. ומאחר שהממונה לראש סיבה אל התועלת שאמרנו, הן שהוא גדול להדריכנו בדרכי הדת או גדול במלכות לשמור איש מרעהו שתקיף ממנו, ראוי הדבר וכשר שלא נקל בכבודו. וגם שלא לקללו אפילו שלא בפניו וכל שכן בפני עדים, כדי שלא נבוא מתוך כך לחלוק עמו, לפי שההרגל הרע שהאדם מרגיל עצמו בינו לבין עצמו, הוא סוף מעשהו. והמחלוקת כבר עליו אמרנו (במדבר רבה, יח) ההפסד הנמצא בשבילו.

מדיני המצוה מה שאמרו זכרונם לברכה (שבועות לה:) שאין חייב עליו אלא המקללו בשם או בכינוי. ושהמקללו לוקה שלש מלקיות, משום אלהים לא תקלל, ומשום ונשיא בעמך לא תאור, ומשום לא תקלל חרש (ויקרא יט, יד) שהוא לאו כולל כל ישראל. ויתר פרטיה מבוארים בסנהדרין.

ונוהגת בזכרים ונקבות, בארץ ובכל מקום שנהיה עם מלכנו או עם ראש סנהדרי גדולה. והעובר עליה וקללו בשם או בכינוי, לוקה שלוש מלקיות. ואם בן הנשיא קללו לוקה ארבע, שלוש שאמרנו ואחד משום מקלל אביו.
"

כּוֹתָר
הודעות: 1256
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

Re: מנהיג ממשלת התורה - זה לא המצאה של דורנו

#5 שליחה על ידי כּוֹתָר » ב' אוגוסט 24, 2020 7:55 pm

ומה הגדר של מנהיג עדה בישראל ?
אטו השפע יורד דרך ראש ממשלה ? האם מנהיגים פוליטיים ומנהלים נכללים בכך ?
בספר תורת אבות ב'כללי אמנות חכמים' יש תנאי אחד,
(הכללים נכתבו בכת ידו של הרה"ק רבי אברהם בעל היסוד העבודה מסלונים זי"ע)

וכך הוא פותח את דבריו שם, ומזכיר תנאי אחד:
"המקום שהזמין ה' לפניו ונתייחד לו  איש כתשוקת לבבו, ע"ד מחז"ל בזוה"ק ריש פ' תרומה על מאה"כ מאת כל איש אשר ידבנו לבו וכו' יעו"ש. עכ"ל.

והוא בזוהר הקדוש דף קכ''ח ע''ב 
"וְעַל דָּא כְּתִיב, וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ, מֵהַהוּא דְּאִקְרֵי אִישׁ, דְּאִתְגָּבַּר עַל יִצְרֵיהּ. וְכָל מַאן דְּאִתְגָּבַּר עַל יִצְרֵיהּ, אִקְרֵי אִישׁ. אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ, מַאי אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ. אֶלָּא. (דף קכ''ח ע''ב) דְּיִתְרְעֵי בֵּיהּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר (תהלים כז) לְךָ אָמַר לִבִּי. (תהלים עג) צוּר לְבָבִי. (משלי טו) וְטוֹב לֵב. (רות ג) וַיִּיטַב לִבּוֹ. כֻּלְּהוּ בְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא קָאָמַר. אוּף הָכָא אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ. מִנֵּיהּ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי, דְּהָא תַּמָּן אִשְׁתְּכַח וְלָאו בַּאֲתָר אַחֲרָא. 
וּמְנָא יַדְעֵינָן דְּהָא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אִתְרְעֵי בֵּיהּ, וְשַׁוֵּי מָדוֹרֵיהּ בֵּיהּ. כַּד חֲמֵינָן דִּרְעוּתָא דְּהַהוּא בַּר נָשׁ, (בחדוה ברעותא דלבא) לְמִרְדַּף וּלְאִשְׁתַּדְּלָא אֲבַתְרֵיהּ דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בְּלִבֵּיהּ וּבְנַפְשֵׁיהּ וּבִרְעוּתֵיהּ, וַדַּאי תַּמָּן יַדְעִינָן דְּשַׁרְיָא בֵּיהּ שְׁכִינְתָּא. כְּדֵין בָּעֵינָן לְמִקְנֵי הַהוּא בַּר נָשׁ, בְּכֶסֶף שְׁלִים, (ולאשתדלא אבתריה) לְאִתְחַבְּרָא בַּהֲדֵיהּ וּלְמֵילַף מִנֵּיהּ".

רואים שכדי להיות מראשי העדה צריך להיות:
א. איש שמתגבר על יצרו.
ב. שהקב"ה רוצה בו ומשרה שכינתו עליו, כשרואים שרצונו של אותו אדם לרדוף אחרי הקב"ה בליבו בנפשו וברצונו.


ואצטט עוד כמה משפטים, שמבארים את פועלו של המנהיג במשנת החסידות:
"כי חיות ופנימיות התורה היא נצחית ונשפעת בכל יום ויום ובכל שעה ורגע לתוך פנימיות כלל ישראל, ורק הכלל א"א להם לקבל, ע"כ השפע יורד להנשמות הכלליות והם ראשי הדורות אשר הם נקראים ראשי העדה, כי חסד השי"ת מעולם ועד עולם על יראיו, וכבוד ה' חופף עליהם להעניק אליהם הברכה רוחניות והשפע אלוקות אשר מחדש בטובו תמיד בהליכות עולם העבודה, פנימיות. כמאמר הכתוב (איוב לז,ב) הגה מפיו יצא. וכתיב (משלי ב,ו) כי ה' יתן חכמה מפיו דעת ותבונה. כי פנימיות מקור התורה היא מקור שאין לה סוף ונובע ממנו מים חיים לפי השנה והעת והדור והראש אשר הוקם על, וכל אנשיו.
וכפי אתערותא דלתתא, וכפי רצון נדיבה מאת השי"ת עליו ועליהם, כמאה"כ וחנותי אשר אחון".

אורח

Re: מנהיג ממשלת התורה - זה לא המצאה של דורנו

#6 שליחה על ידי אורח » ג' מרץ 16, 2021 12:32 pm

הרוצה לראות תיאור מאד מרתק על "מנהיג ממלכת התורה" לפני כ250 שנה יכול לקרא את הספר (הדמיוני) עולמות טמירים של פסח מרקוס (נמצא באוצר החכמה.

שלח תגובה