הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל

דברי הימים, משפחות חכמים וסופרים
שלח תגובה
הודעה
מחבר
כּוֹתָר
הודעות: 1256
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל

#1 שליחה על ידי כּוֹתָר » ב' מאי 25, 2020 4:17 pm

מי אני שאכתוב על גדלותו של הגאון רבי עובדיה.
אספר קצת על מה שטעמתי מאורו, בימי בחרותי זכיתי כבר ללכת ולשמוע את שיעוריו במוצ"ש ביזדים, אח"כ בתור אברך שמעתי הרבה פעמים את שידורי הלווין, בשנים האחרונות התחלתי ללמוד מספריו, ועד היום אני משתדל לא לפספס שבוע משיעורי בנו הרב יצחק.
כי יש לאב ולבנו משהו שחסר אצלנו האשכנזים, איך שהם מסבירים בשפה קלה, שבקלות אפשר להיכנס למעמקי הסוגיה, והשליטה בכל מרחבי התורה שהכל נפרש כשמלה.
אצלי כל שיעור הוא חיזוק באהבת תורה, ונותן לי מעט פתחון פה בפני ת"ח בעומקה של הלכה.

מילא אני שכבר שנים איני זוכה להיות שקוע באהלה של תורה, אבל שמעתי זאת גם משני ראשי כוללים ת"ח גדולים אשכנזים, שבכל סוגיה שיש עליה תשובה מהרב עובדיה, הם דבר ראשון לומדים את התשובה, כי בספריו רואים את המהלך הישר בכל סוגיה.
לדוגמא אציין את הסוגיות של עניני פסח,
שמעתי עליהם במשך שנים שיעורים בבין הזמנים מגאונים וטובים,
ובכל נושא, כשפותחים את הספר "שות חזון עובדיה" שכולו סובב והולך על מצוות ליל הסדר וחג הפסח.
מגלים שבכל סוגיה שמג"ש אומר עליה מראה מקום אחד או כמה, בספר יש ים של מקורות, פשט דרעיה וגליה לנהורא.

אני כרבים, כל השנים הכרתי את המקור למצוות אכילת מצה כל שבעה רק מהגר"א.
במעשה רב סימן קפה.

ובשו"ת חזון עובדיה סימן לב מרחיב ומביא המון מקורות מראשונים ואחרונים.

החל מההראשונים שדנים בטעם שאין מברכים על מצוות אכילת מצה כל שבעה, ובמה היא שונה מישיבה בסוכה.
הרשב"ם פסחים קכ. ד"ה הוי דבר שהיה בכלל.
בעל המאור בסוף פסחים " יש ששואלים, מה טעם אין אנו מברכים על אכילת מצה כל שבעה וכו' ".
אורחות חיים [הלכות סוכה אות לו, דף קיב ע"ב] "והרב רבינו שמואל שקלי כתב, דשאני מצה שאכילתה וכו' ".
ספר המכתם (סוכה כז.)
כל בו סימן עא. בדעת רבינו שמואל מבואר שאין שום מצוה באכילת מצה בשאר ימי הפסח, אולם לבעל המאור שלא תירץ כן יש מקום לומר דס"ל שיש מצוה.
ומאריך לדון ולפלפל בדבריהם ובדברי גדולי האחרונים בטעמי המצוות שמברכים עליהם.

מקור נוסף, פסחים כח: תניא, מנין לאוכל חמץ.
ובפי יהושע בד"ה "בשעה שישנו בקום אכול מצה".
ובעל המאור פסק הלכה כרבי שמעון בין בלפני זמנו בין לאחר זמנו שאיסור חמץ תלוי באכילת מצה , בשעה ישנו בקום אכול מצה, אלמא דאיכא מצוה באכילת מצה כל שבעת ימי הפסח.
וגם לדברי הרמב"ם הרא"ש י"ל שיודו שיש מצוה אלא שבלילה הראשון קבעו חובה.
והביא את המעשה רב מהגר"א.

רבי אברם אבן עזרא פרשת בא יב טו "שעל דרך הפשט יש חיוב באכילת מצה כל שבעת ימי הפסח".

הרוקח סימן רצא "האוכל מצה כהלכתה שבעת ימים נעשה שותף להקב"ה במעשה בראשית וכו' ".
הר"י ענגל בגליוני הש"ס פסחים לח. דייק זאת מהרוקח סימן שסג.

החתם סופר יורה דעה סימן קצא "דס"ל להתוספות כשיטת החזקוני על התורה פרשת בא יב יח דמצוה איכא באכילת מצה כל שבעה.

והאריך שם עוד הרבה בזה.

אורח

Re: הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל

#2 שליחה על ידי אורח » ב' מאי 25, 2020 5:07 pm

על התמדתו, ועל בקיאותו, אין חולק. אין צורך בדוגמאות - כל ספריו מלאים מזה.

אורח

Re: הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל

#3 שליחה על ידי אורח » ב' מאי 25, 2020 6:43 pm

מרן אביר הרועים
אין חולק על גדלותו לא רק בהתמדתו אלא גם ובעיקר בהנהגת הדורות ובעיצוב הציבור החרדי כולו

שלח תגובה